Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

b) Poptávkově orientovaná tvorba cen

b) Poptávkově orientovaná tvorba cen

- základem je buď zákazníkem akceptovaná hodnota výrobku nebo intenzita poptávky


1. tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty

- základem je zjištění názoru kupujícího na hodnotu, užitek nabízeného výrobku

- lze ho zjistit přímým dotazem na přiměřenost ceny nebo prostřednictvím bodového ohodnocení akceptované hodnoty různých nabízených výrobků = cena se pak stanoví v proporci k počtu bodů


2. tvorba ceny na základě intenzity poptávky

- vyskytuje se tehdy, když určitý výrobek se prodává ve stejném období za různé ceny, které nelze odvodit z výše nákladů


Důvody cenové diskriminace:

- prostorová diferenciace (v centrech měst nebo vyspělých oblastech jsou vyšší ceny než na okrajích měst a v zaostalých oblastech)

- časová diferenciace (intenzita poptávky se může měnit v závislosti na ročním nebo i denním období, cílem cenové diskriminace je vyšší využití kapacity v nesezónním období)

- výrobková diferenciace (taktika nízké ceny základního provedení výrobku a vysoké ceny odvozených modifikací a to v nepoměru k růstu nákladů)

Žádné komentáře:

Okomentovat