Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zvláštní případy stanovení ceny

Ø u substitučních výrobků

- firma sleduje nejen ceny konkurenčních výrobků, které mohou nahradit její produkci,

- ale také případy, kdy si může konkurovat sama sobě (jeden její výrobek může být nahrazen jiným jejím výrobkem)

Ø u cen náhradních dílů

- přihlíží firma nad jejich dostupností u jiných výrobků

- dále i poměr mezi náklady na opravu a cenou nových výrobků

Ø u výrobků tvořících výrobkové řady

- tyto výrobky se liší výkonnostními parametry

- je zde možné stanovit cenu základního modelu (některou z výše uvedených metod) a ceny ostatních výrobků jsou od ní odvozovány početně na základě poměru mezi cenou a parametry základního modelu, tj. parametrická metoda tvorby cen


1. Rozhodnutí o výši ceny

Ø před konečným stanovením ceny posoudíme i:

- způsob započtení pojistného a dopravného do ceny

- velikost a formy poskytování různých rabatů (množstevní, věrnostní nebo sezónní rabat)

- velikost a formy zápočtů při koupi nového výrobku při současném vrácení starého výrobku

- psychologické faktory a reakce na změnu


Závěrem je nutné vyhodnotit, jak navrhovaná cena odpovídá zásadám firemní cenové politiky.

Žádné komentáře:

Okomentovat