Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. CENY

5.1. Stanovení ceny nového výrobku

5.2. Cenové změny

Cena
- je obecně definována jako specifická forma směné hodnoty vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu;

- v praxi je cena určena jako peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží


Působení ceny na trhu je spojeno s existencí nabídky a poptávky:

- pokud se nabídka rovná poptávce a trh je tedy v rovnováze – nazýváme cenu, při které bylo tohoto stavu dosaženo, cenou rovnovážnou;

- vzhledem k neustálému pohybu na straně nabídky i poptávky = dochází k utváření tržní ceny, tzn. ceny, za kterou se prodávají konkrétní výrobky jednotlivých výrobců na určitých trzích


Mechanismus fungování tržních cen závisí do značné míry na charakteru trhu

- zda se jedná o podmínky dokonalé konkurence,

- nebo o monopolní podmínky

Žádné komentáře:

Okomentovat