Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizování

3) Organizování
- chápeme jako jednu ze základních manažerských činností
- představuje vytvoření vnitřní struktury určitého celku, nedílnou součást manažerské práce
- potřeba organizování vyplývá:

1) ze snahy dosáhnou synergického efektu – většinu výrobních , ale i jiných aktivit musí realizovat organizování více lidí

2) z omezené schopnosti člověka, protože může řídit pouze určitý (omezený) rozsah podřízených

Základní pojmy
Organizování
cílevědomá činnost, jejímž konečným cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity, koordinaci, kontrolu tak, aby přispěly maximální měrou k dosažení stanovených cílů systému. Výsledkem organizování je organizace.

Organizace
vnitřní formalizované, zpravidla hierarchické uspořádání celku, určení relativně trvalejších vztahů nadřízenosti a podřízenosti, vymezení působností, pravomocí a odpovědností apod. (formální organizace)

Neformální organizace – síť osobních a sociálních vztahů vznikajících spontánně v průběhu mezilidských interakcí

Optimální rozpětí řízení
počet osob (podřízených), které je manažer schopen efektivně řídit

Pravomoc
právo příslušející pracovníkovi v daném pracovním postavení využívat volnosti v rozhodování, popř. i přijímat závazky v souladu s obecným právním řádem a v rozsahu daném zmocněním. Je dána postavením pracovníka v organizační struktuře, vyplývá z jeho odbornosti a oprávnění využívat i donucovacích prostředků

Žádné komentáře:

Okomentovat