Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozhodující vliv na rozmístění výroby obráběcích strojů...

Rozhodující vliv na rozmístění výroby obráběcích strojů (v poslední době řazených do automatizovaných linek a robotizovaných provozů) mají kvalifikovaná pracovní síla, tradice a výzkumná základna, závody jsou lokalizovány především v oblastech (střediscích) s dlouholetou strojírenskou tradicí. Výroba je záležitostí strojírensky nejvyspělejších zemí. Proto se zde uplatňují především SRN, USA, Japonsko, SNS, Velká Británie, Francie, Švýcarsko, Itálie a Švédsko (pořadí podle hodnoty produkce), z rozvojových zemí se začínají uplatňovat Čína a Brazílie, z evropských zemí TE mají určitou váhu Česká republika, Polsko a Maďarsko. Obráběcí stroje jsou významným objektem mezinárodního obchodu, vlivem široké specializace jsou významní producenti a vývozci i většinou důležitými dovozci.
V poslední době se jako samostatný obor strojírenské výroby vyčleňuje výroba průmyslových robotů. "Robotizace" zatím nejdále pokročila v Japonsku, které získalo značný předstih i v jejich výrobě.
Výroba automobilů zaujímá významné postavení v hospodářství řady zemí, zaměstnaností, spotřebou kovů a jiných materiálů i hodnotou produkce vesměs překračuje rámec jediného oboru strojírenské výroby. Kapitálová, výrobní i obchodní koncentrace v něm dosahuje mimořádných rozměrů (celkový obrat největších automobilových koncernů převyšuje objem HDP středních vyspělých zemí).
Během rozvoje automobilové výroby se postupně zformovala střediska odlišného charakteru a postavení v odvětví. První typ tvoří střediska vývoje a konstrukce i výroby se starou tradicí, jejichž lokalizaci ovlivnily kvalifikované síly, tradice a spotřeba v oblastech s vysokou životní úrovní, kterou zároveň pomáhaly vytvářet. Výrobně i organizovaně představují velké integrované komplexy, prototypem jsou Fordovy závody v Dearbornu (jižní předměstí Detroitu). V poválečných desetiletích roste řada středisek lokalizovaných mimo tradiční oblasti výroby, z velké části orientované na montáž vozů v zahraničních licencích, jejich lokalizaci ovlivňují především levné pracovní síly (místy i rostoucí spotřeba). Tato střediska přispívají k určitému rozptylu výroby ve světovém měřítku. V současné době světová produkce automobilů stagnuje, především v zemích s tradiční výrobou, ale rozšiřuje se výroba v "nových" zemích mj. i rozvojových. Presto rozhodující část (80 %) výroby je soustředěna ve třech oblastech: v RTE zemích západní Evropy, na Dálném východě a Severní Americe.

Žádné komentáře:

Okomentovat