Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Činitelé ovlivňující rozmístění hlavních odvětví strojírenského průmyslu

Činitelé ovlivňující rozmístění hlavních odvětví (skupin oborů) strojírenského průmyslu
Těžké strojírenství (zajišťuje vybavení pro klíčové objekty národního hospodářství) je reprezentováno závody vesměs komplexního charakteru s individuální a malosériovou výrobou. Poněvadž má velké nároky na spotřebu kovu (zpravidla v takových profilech a hmotnosti, které znesnadňují přepravu) působí na jeho lokalizaci blízkost surovinových zdrojů kombinovaná se spotřebou. Komplexy (závody) tohoto typu se zpravidla přidržuji hutnických základem. Prosazuje se tendence, že závody černé metalurgie v rámci své výrobní struktury rozšiřují vlastní strojírenské provozy, nebo velké strojírenské komplexy budují vlastní hutnickou výrobu.
Všeobecné strojírenství zahrnuje řadu oborů produkujících těžké dopravní prostředky, stavební a zemědělské stroje, agregáty k těžbě a zpracování dřeva a další. Hodnota materiálu a práce v jeho výrobcích je prakticky vyrovnaná a rozmístění zpravidla ovlivňuje spotřeba. Tato závislost se projevuje u lokalizace výroby těžkých dopravních prostředků v oblastech (uzlech) soustředěných dopravních potřeb (stavba lodí v přístavech, vagónů a lokomotiv při velkých železničních uzlech apod.). V poválečných desetiletích se vyčlenilo několik zemí, které ve stavbě lodí vystupují jako dodavatelé pro celosvětovou spotřebu. Více než polovina stavby lodí je soustředěna na Dálném východě, kde si vedoucí postavení udržuje Japonsko (v r. 1991 9 mil dwt - v r. 1980 17 mil dwt) a výrazně upevňuje pozici Jižní Korea (přes 3 mil dwt). Značná kapacita loďařského průmyslu v zemích RTE západní Evropy je nevyužitá (v r. 1971 zde bylo spuštěno na vodu 11,2 mil dwt - v r. 1991 pouze 2,4 mil dwt, v popředí jsou SRN a Španělsko).1) Z rozvojových zemi se ve stavbě lodí dostávají na světovou úroveň Brazílie a Čína.
Střední strojírenství produkuje výrobní prostředky pro potřeby celého odvětví a většinu oborů lehkého průmyslu. Díky masové výrobě automobilů a jednostopých vozidel je největším oborem (odvětvím) strojírenského průmyslu.

Žádné komentáře:

Okomentovat