Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

50. Rozvinutie otázky po bytí: Martin Heidegger (1889 – 1976)

- asistent Edmunda Husserla a jeho nástupca (fenomenológ)
- cieľom filozofie je bytie, súcno.
- pojem „bytie“ je veľmi široký, nemožno ho definovať obvyklým formálno logickým spôsobom, t. j. tým, že ho podriadime širšiemu rodovému pojmu a ukážeme druhú odlišnosť
- pojem „bytie“ je nedefinovateľný a nemožno ho nijako logicky analyzovať.
- naše vlastné jestvovanie je jediný druh bytia, ktorý dostatočne poznáme
- aj keď neviem, čo znamená „byť“ viem, že „som“.
- naša „existencia“ teda otvára prístup k bytiu
- „jestvovanie“ je to, čo sa nikdy nestáva objektom, pretože nie sme v stave pozrieť na seba so strany. Jestvovanie nemožno ani racionálne poznávať a jediný spôsob, ako ho postihnúť je prežiť ho a popísať tak, ako sa odhaľuje v bezprostrednom zážitku vnútorného zmyslu.
- Existencionalizmus je filozofia, ktorej jediným predmetom je ľudská existencia, presnejšie povedané: zážitok existencie.
- Existencionalisti hľadajú medzi rôznymi „spôsobmi bytia“ existencie ten, v ktorom by sa prejavil najplnšie. Ukazuje sa, že týmto spôsobom je strach.
- strach označujú za východiskový „prazážitok“, ktorý je základom celej existencie (ako Kierkegaard)
- Strach stavia existenciu zoči – voči jej konečnosti
Hlavné dielo: „Sein und Zeit“ („bytie a čas“, 1927). „Kant a problém metafyziky“ „Platonovo učenie o pravde„

Žádné komentáře:

Okomentovat