Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Funkce obchodu vycházejí z :

· přeměny výrobního sortimentu (dodavatelského) na sortiment odběratelský, odpovídající potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků

· překonávání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby

· překonávání rozdílů mezi časem výroby a časem spotřeby, tj. pohotovost prodeje či dodávek umožňuje určitý stav zásob

· zajišťování kvality prodávaného zboží - např. vlastní kontrolní laboratoře, kvalitativní přejímka zboží, rychlé vyřizování reklamací

· ovlivňování výroby využíváním marketingu v sortimentu, času, místě i množství zboží

· racionální zásobovací cesty (logistika) - důraz na efektivnost nákladů

· zajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům


V poslední době v souvislosti se změnou pojetí zahraničního a vnitřního obchodu, s pokračující integrací a kooperací v obchodě se začíná měnit chápání obchodu.

Ztrácí význam rozdělování obchodu na vnitřní a zahraniční.


V souvislosti s globalizací obchodu v Evropě se zahraniční obchodní operace uskutečňují ve firmách vedle maloobchodní činnosti. Vzniká nový pojem, tzv. RETAILING, resp. velké retailingové společnosti.


RETAILING představuje velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřenou o vlastní maloobchodní síť. Tyto společnosti vedle dovozu a vývozu zboží, provozují maloobchodní činnost, a obchodují s know-how.

Děkuji za pozornost

Žádné komentáře:

Okomentovat