Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Charakteristické rysy obchodu:

o v plném rozsahu slouží všem (omezuje se naturální spotřeba)

o obchod začíná řídit výrobu (lepší znalost trhu, marketing)

o obchod řídí pohyb zboží (uplatňování obchodní logistiky)



5. Obchod a jeho funkce


Teorie - základní atribut: obchod mezičlánkem mezi výrobou a spotřebitelem, obdobně velkoobchod mezi výrobou a maloobchodem, resp. mezi několika výrobci.


Příklad: tři výrobci a tři odběratelé - představují při vzájemných vazbách celkem 9 cest (tj. cesty zboží, objednávek, nákupčích) při zařazení jednoho mezičlánku se počet cest snižuje o třetinu. Viz folie - schéma č. T 2.1., 2.2

Při 8 hospodářských partnerech se objevuje 28 možných vazeb mezi články. Při zařazení jednoho mezičlánku se počet snižuje na 8, tj. o tři čtvrtiny.

Obecně:

Čím větší počet partnerů, tím vyšší efekt je z obchodního zprostředkování - u 4 partnerů je úspora cca 66 %, u 100 partnerů je úspora téměř 99 % cest zboží, lidí, informací.

Úsporu v krácení cest lze posuzovat i pomocí jiných metod např. využití různých geometrických tvarů

Žádné komentáře:

Okomentovat