Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Henri Bergson - hmota a paměť

Hmota a paměť
Duchovní energie – jaký je poměr mezi psychickým a fyzickým; slovo duše ve smyslu vědomí
- - zda je vědomí vázáno na mozek reprezentující tělo – kde se bere souvztažnost


Bergson je přesvědčen, že vědomí je funkcí mozku, mozek není nositel ani tvůrce vědomí, funguje jako telefonní ústředna, nástroj praktického jednání ve hmotném světě; je koordinátorem = jediná fce mozku
- mozek slouží k přežití v tomto světě, vybírá správnou dráhu, vyhodnocuje podnět

Tvořivý vývoj – klíčový text (1907); zásadní Bergsonova práce
- - představuje posun k nové metafyzice


Bergson je přesvědčen, že příroda se vyvíjí ve věčném zápasu dvou principů (protikladné a zároveň vzájemně doplňující)
1. HMOTA (materiál) – je pasivní, rozprostraněná; homogenní materiál, ke kterému přistupuje vědomí, které z toho mat. něco vytvoří – „to je sám život“

vědomí je tvořivé = svobodné, ve střetu vzniká realita
- realita je svár pasivní, netečné hmoty s aktivním, tvořivým světem; hmota je brzdící složka
- vědomí proniká hmotou a strhává ji k nějakému uspořádání
- elan vital – hmota je zdrojem neutuchající tvorby, který neustále odporuje a tím ji postrkuje

- v pozemských podmínkách vznikli 2 vývojové linie:
1. vedla k vytvoření bytostí disponujících dokonalými instinkty, vytváří dokonale reagující těla
- vrcholem 1. linie je sociální hmyz (- hmyz je vývojově prastará varianta živočišných forem nepodléhajících změnám = dokonalé stroje)
2. vedla ke vzniku intelektu (vytváří pracovní nástroje – nástroje mimo těla) – vrcholem je člověk

- intelekt je podle B. taky prakticky zaměřen, vše, co děláme je zaměřeno na to, jak lépe využívat možnosti, které nám poskytuje vnější svět. Svět je pro nás manipulovatelný – zdroj vztahu ke světu, východisko, že my se snažíme interpretovat obraz světa především kvantitativně (agregát homogenních prvků vzájemně zastupitelných) – projev tohoto postupu je ve sféře technologie.
- realitu vnímáme jen z hlediska praktického zájmu
- důsledky ve vztahu k celku a především ve vztahu k lidem

- logika našeho myšlení odpovídá pevným, neživým předmětům a vztahům mezi nimi – problém vědeckého světa, který vede k redukci a zkoumání všeho jako neživého a statického (je zde nenápadně proti Platonovi)
- životní filozofie se pokouší zlomit nadvládu z anorganických vět vycházejícího světa

Bergson navrhuje metodu INTUICE – intuitivní jednání je nezištné
- na veškeré dění se dívat jako na vývojové, vývoj = výsledek střetávání se dvou principů (akt. a pas.)
- konkrétní vývoj je nahodilá záležitost, která nesměřuje k nějakému cíli
- vývoj je výslednice střetávání sil a nedá se předpokládat kam se dráha uhne
- je přesvědčen, že člověk je završením intuitivní linie

Dva prameny morálky a náboženství – úvahy
- jsou 2 typy společnosti – uzavřená a otevřená
uzavřená je homogenní, snaží se udržet v tomto stavu beze změn (slouží k tomu tradiční morálka)
otevřená usiluje o univerzální morálku, založení na lásce ke všem lidem

Současný stav světa je, že žijeme v uzavřených společnostech, ale jelikož vývoj je nahodilý může se otevřená společnost nastolit pokud bude žít mezi lidmi dostatečné množství světců = morálně výjimečných lidí vymykajících se tradicím uzavřené společnosti – žijí v souladu s tvořivým životem = jsou svobodni
- „boží obec“ – v současných podmínkách se nedá uskutečnit ( světci sice jsou, ale jsou izolováni, případně opovrhováni); společnost se bojí otevřít
- nelze však vyloučit budoucí nastolení „boží obce“

Žádné komentáře:

Okomentovat