Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

William Shakespeare (1564 - 1616)

Nejvýznamnější představitel anglické renesance. Narodil se ve Stratfordu nad Avonem. Pocházel z řemeslnické rodiny. Do 13ti let chodil do základní školy, pak si za­čínal sám vydělávat. V 18ti letech se oženil a udělal si 3 děti. Pak opustil rodinu. Ve 24 letech se objevil v Londýně. Nechal se najímat jako herec. V té době vládla Alžběta, což byla velká milovnice divad­la. Zpočátku opravoval dramata šlechticům, později mu Alžběta dovolila postavit divadlo Globe. Stává se z něho zámožný člověk. Zemřel ve Stratfordu.

Napsal 39 divadelních her. Je největším autorem tzv. alžbětínského divadla, byl spolumajite­lem jedné z největších divadelních společností. Je označován za nej­většího světového dramatika. Jeho dramata překládal Sládek.


  • první období (do r. 1600):

  • komedie Zkrocení zlé ženy, Komedie plná omylů, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic, Dva šlechtici veronští

  • vítězí rozum a chytrost nad lží a intrikami

  • vždy zde vítězí spravedlnost a láska jako nejkrásnější lidské hodnoty

  • renesanční pojetí ideálu osvobozené­ho člověka

  • historické hry o anglických panovnících: Jindřich VI., Richard III., Richard II., Jindřich IV. a Jindřich V

  • tři tragédie - Titus Andronicus, Julius Caesar, Romeo a Julie

  • druhé období (do r. 1608):

  • pesimistické a ponuré

  • tragédie Hamlet, kralevic dánský, Othello, Král Lear a Macbeth

  • temné komedie Konec vše napraví, Veselé paničky Winsdorské, Večer tříkrálový a Veta za vetu.

  • třetí období (do r. 1612):

  • naplněno touhou po usmíření a harmonii

  • ro­mantické hry - Zimní pohádka, Cymbelín a Bouře

  • poslední historická hra Jind­řich VIII

  • básnická činnost:

  • sbírka 154 sonetů, odraz milostných a přátels­kých citů

  • znaky shakespearovského dramatu:

  • neomezenost látky, času, místa

  • obraz pozemského života, kladných a záporných lid. vlastností

  • postavy žen (samostatně rozhodující) a lidové postavy (Falstaff)

  • příčinou renesanční tragédie je lid. vášeň nebo náhoda (ne osud)

  • komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických

  • jazyk veršovaný se střídá s prózou, lidový jazyk

  • trvá vliv antického dramatu (existence chóru)

  • motivy řeckého bájesloví

  • dílo je světské, neobyčejně rozmanití hr­dinové jsou sami strůjci svých osudů, často rozporné životní povahy, jejich činy vyplývají z jejich charakterů

  • blankvers - pětistopý nerýmovaný jamb - metrická stopa o jedné slabice krátké a jedné dlouhé - nepřízvučné a přízvučné


Žádné komentáře:

Okomentovat