Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Klasicismus

-od konce 17.stol. do poč. 19.stol(období absolutistické monarchie ve Fr.,pak se smísil s novými

směry-preromantismus,ovlivnil osvícensví)

classicus“- vynikající,vzorný,modelový,vztahující se k antice

-tendence kultury a umění,která staví na racionalismu,harmoničnosti a řádu,opírá se

o osvědčené a zavedené tradiční modely a postupy,navazuje na ideály renesance a

humanismu

René Descartes:Cogito ergo sum

-napodobování přírody,ale pouze toho,co je v ní podstatné a neměnné(jako v antice)

znaky:

-střídmost,rozumová kázen,i náboženské pravdy odvozeny z rozumu

-proti renesanč.zvůli jedince podřízenost nadosobním úkolům

-neprojevují osobní názory,soukromí utajeno,citová složka ustupuje racionalismu

-estetická pravidla:aristotelská trojí jednota(času,místa,děje)

žánr rozdělen na vysoký(vznešené námět o urozených-oda,epos,tragédie)

a nízký(měštan.,směšné-bajka,satira,komedie)

Nicolas Bouileau –Umění básnické:logická jasnost,jednoduchost syžetu,přesnost vyjádření,styl podle žánru


Literatura:Francie

-francouzština modním jazykem

Pierre Corneille

(Cid-nazval tragedií,trojí jednota,láska proti povinnosti a cti)


Jean Racine-tragédie s historickými náměty

(Ifigenie na Tauridě

Faidra-nejvýzn.fr.klasic.dílo,trojí jednota,osudovost vání,přiznání pravdy.základní morální princip,

Hluboká psychologie postav)


Moliere -navazuje na středověké lidové frašky,zesěšnuje tehdejší dobové mravy

(Don Juan,Misantrop,lakomec,Tartuffe,Zdravý nemocný)


Pierre Augustin Caron de Beaumarchais

(Lazebník sevillský,Figarova svatba)


Jean de LaFontaine-bajky-nadčasové,žánrová pestrost


Itálie

-commedia dell´arte(16.-18.st)

  1. Carlo Goldoni-charakterová komedie(Sluha dvou pánů,poprask na laguně)rozvinutí situační

Žádné komentáře:

Okomentovat