Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Renesance (světová, domácí)

uprostřed), Peklo - říše prokletých - Dantovi političtí odpůrci, milenci, kteří zhřešili, odstupňováno podle míry provinění, deset stupňů, na dně Lucifer. Ráj-Vergilius(pohan) tam s básníkem nesmí, jde tam s ním Beatrice, milostné prvky(obdiv Beatrice) Přirovnána ke gotické katedrále, symbolika putování, komedie - zobrazení lidského putování, které vede ke spáse. Zmačný vliv Tomáše Aquinského a scholastiky. Inspiroval se Komenský-Labyrint světa a ráj srdce, Kollár-Slávy dcera. Pokus o umělecké zobrazení problémů biblických mýtů až po současnost-„člověk se má stále zdokonalovat“


Giovanni Boccacio (1313-1375)

- syn florentského kupce, součastník Petrarcy, prozaik, ve stáří ho představy posmrtné odplaty vedly k zavržení své tvorby

Dekameron – (1348-1353)100 novel zasazených do dějového rámcerámcová novela, které si vypráví 7 dam a 3 mladíci, ve Francii mor, 10 urozených jede na venkov, vyprávějí si 10 příběhů, milostných i měšťanských, různé podoby lásky (nevěra, žárlivost). Světská témata (láska, nevěra), kritika soudobých mravů, žena rovnocenný partner muže. Vzor pro Fr.Kubku-Karlštejnské Vigilie, pro Vrchlického a Machara


Novela-kratší prozaický útvar s překvapivým obratem na konci, nezabírá dlouhý časový úsek, omezený počet postav


Michelangello Buonarotti (15.-16.stol)

- renesanční všestranný člověk, básník, výtvarník, osobní lyrické verše, přibližuje problémy sochařské tvorby, v sonetech opěvuje Danta


Lodovico Ariosti (1474-1533)

Zuřivý Roland – ironický epos o současných lidech. Roland-rytíř francouzského vojska, který se zamiloval do Angeliky, ale jeho láska nebyla opětovánazbláznil se. Angelika dala přednost obyčejnému vojákovi. Astolf se vydává hledat do pekla a na lunu Rolandův rozum. Roland se vrací ke svému vojsku


Nicolo Machiavelli

- působil v diplomatických službách

„Účel světí prostředky.“

Kníže (Vladař) – historicko – politická kniha, myšlenky sjednocení Itálie, popisuje vlastnosti vládce (bezohlednost, schopnost přetvářky), obraz tehdejší politické praxe, neodsuzuje politiku jako nemorální Machiavelismus= „jde-li o stát, smí se cokoliv“

Mandragora – komedie – vrchol renesančního dramatu, milostná zápletka


Žádné komentáře:

Okomentovat