Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

NÁRODNÍ OBROZENÍ

20. léta 18.st. – 40. léta 19.st.

prosazování národů, které nemají svůj vlastní stát, snaha o obnovení vlastní národnosti

velké společenské hnutí:

- národně osvobozenecký boj

- národní uvědomování lidu

- národní obrození má demokratický ráz, který je dán sociálním původem nositelů (střední měšťanské a lidové vrstvy)

- utváření novodobého českého národa a vznik novodobé české kultury

- vytváření moderní občanské společnosti, posila národního sebevědomí, úsilí o obnovu českého jazyka, vytvoření plnohodnotné české národní vědy a kultury


Předpoklady: značný vliv má osvícenství

Doba národního obrození – období postupné likvidace feudalismu s reformními snahami v duchu osvícenství – úsilí rozumu a vědy překonat náboženskou ideologii a feudální absolutismus. Osvícenské myšlenky prosazovali i Marie Terezie a Josef II. – toleranční patent, zrušení nevolnictví, omezení cenzury – pomohlo názorovému uvolnění, všeobecná školská reforma – z dětí poddaných vyrůstá česká inteligence venkovské obyvatelstvo do měst, vznik českého měšťanstva, opora národního hnutí, konkurenční boj proti německému patriciátu posílení národního uvědomění. Odpor české šlechty proti josefinismuzemské vlastenectví.

Zdroje: - revoluční nálada lidu

- myšlenka slovanské vzájemnosti – panslavismus (vědomí jazykové příbuznosti, společného původu, příbuznosti kultury příslušnost k slovanstvu)

- úcta k národním dějinám – vědomí slavné minulosti, tradic samostatné národní existence

- poezie inspirována lidovou slovesností

- láska k české knize a divadlu (lidové zábavné čtení, lidové divadlo)

- činnost drobné venkovské inteligence – písmáci

Cíle a obsah činnosti: - nutnost obrany a obrození českého jazyka- povznesení na jazyk literární a vědecký

- snaha překlenout přerušené spojení se starší literaturou vydávání pobělohorské literatury:

B. Balbín – Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého (vzor pro obrozenecké autory)

- uzákonění spisovného jazyka

- vzdělávací a lidovýchovné úkoly – divadlo, osvětová a zábavná próza

- pro vzdělanější vrstvy původní náročná umělecká tvorba


Žádné komentáře:

Okomentovat