Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.1.4 Vyšší kapacita vozidel příměstské dopravy

Pokud se snažíme o snižování měrné hmotnosti vozidel příměstské dopravy, lze to dosáhnout především zvýšením jejich kapacity. V praxi se využívají dvoupodlažní (patrová) vozidla, jako jsme toho svědky u autobusů ve Velké Británii nebo u patrových jednotek na železnici, důležité je rovněž uspořádání interiéru uvnitř vozidel.
Interiér vozidel lze upravit za účelem zvýšení kapacity vozidel zejména změnou uspořádání sedadel, dále u železničních jednotek a jednotek rychlodrah nahrazením uspořádáním „kupé“ na velkoprostorové oddíly. Sedadla mohou být uspořádána dvěma způsoby:
1. příčně
– typické spíše pro dálkovou autobusovou a železniční dopravu, kdy není velký obrat cestujících na místech pro sezení a z důvodu umístění sedadel je obtížné zvýšení počtu dveří; poměr sedících a stojících je zde 1:1 s tím, že se počítá maximálně s hodnotou 2 stojící osoby na čtvereční metr,
2. podélně – obvyklé u podzemních drah, což je výhodné pro přepravu na kratší vzdálenosti s umožněním velkého obratu cestujících na místech pro sezení; v těchto vozidlech převládají stojící cestující nad sedícími, kdy je možno bez problému uvažovat i s pěti stojícími osobami na čtvereční metr.
Zejména u silných přepravních proudů je vhodné využívat vozidla s podélným uspořádáním sedadel. Toto uspořádání umožňuje navíc zabudovat větší počet dveří.

Žádné komentáře:

Okomentovat