Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.2 Konstrukce Integrovaných taktových jízdních řádů

V regionální dopravě je možno se zcela výjimečně setkat s jejím uspořádáním do hvězdic linek se sloučenými uzly (více typické pro příměstskou dopravu). Obvykle je zde více uzlů, které jsou mezi sebou propojeny cestami (hranami).Při konstrukci a modelování ITJŘ na takovéto síti se nabízí možnost uplatnění teorie grafů. Síť je tvořena uzly a hranami, kde uzly odpovídají spojovacím (přestupním) uzlům a hrany úsekům mezi uzly. Každá hrana se ohodnocuje časem, který odpovídá době na přemístění mezi uzly a tento celkový „hranový“ čas se skládá z jízdních dob, pobytů a přirážek.

Na hraně mohou ležet nácestné stanice. Součet jízdních dob mezi místy zastavení a uzly dává dobu jízdy na hraně. Doba jízdy musí být spočítána s přihlédnutím na dynamiku jízdy. Kromě přípustné nejvyšší rychlosti se musí přihlížet také k podmínkám zrychlení a zpomalení vozidla. „Doby pobytu se skládají z přepravních a dopravně provozních složek, kdy přepravní složka je doba nutná k obratu cestujících (složena z časů na výstup a nástup) a provozní složka se skládá z dílčích časů od zastavení vozidla až po okamžik otevření dveří a krátký časový interval od ukončení přepravní složky do rozjezdu vozidla (čas na uzavření dveří, čas na výpravu, jakož i zvláštní provozně podmíněné zdržení – např. čekání na rozsvícení světelných nebo jiných návěstí). Pro potřeby optimalizace se časy pobytu v uzlech rozdělí polovinou na přilehlé hrany“

Žádné komentáře:

Okomentovat