Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úvod

Ve veřejném mínění je obecně pohlíženo na veřejné investiční náklady jako na „ztracené peníze“. Ve skutečnosti mohou být ale investice do dopravy také pro stát rentabilní (a obvykle z velké části jsou). Daňová výtěžnost pro národní hospodářství, společně se zohledněním obecné prospěšnosti a snížením nákladné nezaměstnanosti, je patrná od ukončení investice již po třech až čtyřech letech – když se zohlední i sekundární a terciální sféra (zakalkulováním růstu kupní síly a dalším vyvolaným investicím).

Osobní dopravu lze rovněž modernizovat zaváděním inovací, zaměřených na dopravní proudy. V podstatě se jedná o nenákladnou optimalizaci dopravy a přepravy. K tomuto se využívají četné možnosti:

1. místo cestujících přepravovat informace (práce doma, internetové konference atd.),

2. řízení pomocí optimální ceny (platba za použití komunikace, flexibilní ceny podle jejich zatížení /vše na základě rozvoje informační technologie/),

3. internalizace externích nákladů (doprava způsobuje zatížení životního prostředí a zabírání prostoru; z tohoto důvodu se plně využívá celková optimalizace dopravních proudů se zaměřením na dopravní modelování s využitím Modal Split pro vytvoření takových dopravních systémů, které jsou méně náročné k životnímu prostředí a úsporné k prostoru).

Žádné komentáře:

Okomentovat