Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.2.2 Rychlosti

Jedná se o jeden z nejdůležitějších ukazatelů osobní dopravy, který má rozhodující vliv na kvalitu dopravního subsystému z pohledu cestujících (vliv na velikost podílu na dopravním trhu) i dopravce (propustná výkonnost, možnost vyššího využití dopravních prostředků).

Pod kvalitativní ukazatele zde řadíme tyto prvky:

1. technická rychlost – průměrná rychlost, vypočítaná z poměru ujeté vzdálenosti a jízdní doby, zahrnující přirážky na rozjezd a zastavení dopravního prostředku,

2. úseková rychlost - průměrná rychlost, vypočítaná z poměru ujeté vzdálenosti a jízdní doby, zahrnující také přirážky na rozjezd a zastavení, včetně pobytů dopravního prostředku na zastávkách a stanicích úseku,

3. poměr /koeficient/ rychlosti – tato hodnota udává poměr úsekové a technické rychlosti. Je to kladné číslo menší nebo rovno 1,

4. cestovní rychlost – vychází z úsekové rychlosti, která v sobě zahrnuje i doby na přestup mezi jednotlivými dopravními prostředky,

5. výsledná rychlost – klíčový ukazatel subjektivního hodnocení kvality dopravy cestujícím. Zohledňuje všechny ztráty a přirážky, vznikající např. během přestupů a čekání na dopravní prostředek.

2.2.3 Průměrný denní běh souprav /vozidel/

Pro výpočet tohoto ukazatele se využije vztah:

,

kde: åNL jsou soupravové /vozidlové/ kilometry v osobní dopravě za stanovené časové období,

ånsoup je počet souprav /vozidel/, obíhajících na sledovaných spojích.

Žádné komentáře:

Okomentovat