Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. Analýza procesu výchovy, vychovávania a sebavýchovy

Analýza procesu výchovy, vychovávania a sebavýchovy

-cieľom výchovy: rozvinutie jednotlivých osobnostných štruktúr vychovávaného, a tým dosiahnuť jeho integráciu a socializáciu
Osobnosť = štruktúra biologická, psychická, sociálna → rozvíjame


1. Analýza podľa riadenia
-kto alebo čo riadi proces rozvoja osobnosti
A; etapa impulzívnej aktivity
-od narodenia do 2-3 rokov
- je to fáza spontánneho rozvoja
- hnací motor: zvedavosť

B; etapa heteronómnej regulácie
-rodičia alebo niekto zvonku
- fáza vonkajšej pomoci
C; etapa autonómnej regulácie
-človek sa sám riadi


2. Analýza podľa obsahu
-aké obsahové komponenty tvoria výchovný proces
A; organizačno-realizačné komponenty
-vedomosti, zručnosti, návyky

B; regulačné komponenty
-konkrétne sa osobnosť nedá rozvinúť, ale riadia proces a dávajú mu zmysel
- motívy, postoje, zvyky, hodnotové orientácie


3. Analýza podľa učiteľa alebo vychovávateľa
A; fáza diagnostická = prípravná
-vytvorenie diagnózy (spoznať vychovávaných)

B; fáza konkrétnej realizácie výchovných postupov

C; fáza hodnotiaca
-skúmame z hľadiska vychovávateľa
- hodnotí sa učiteľ alebo vychovávateľ


4. Analýza podľa učiteľa a žiaka (podľa J. Palikána)
A; fáza situačná
-to čo požadujem, aby žiak dosiahol
- formulovať to vždy v nejakej pedagogickej situácií

B; fáza fixačná
-interiorizácia požiadaviek
- požiadavku spájať s emocionálnym zážitkom
- čo najčastejšie opakovať situáciu, v ktorej sa môže žiak stretnúť s danou požiadavkou

C; fáza generalizačná
-zovšeobecniť požiadavku

D; fáza osobnostno-integračná
-sebavýchova
- požiadavky voči sebe

Podmienky sebavýchovy:
- vnútorné:
• Intelektová úroveň vychovávaného (má byť schopný abstrakcie)
• Rozvoj vyšších citov
• Pevná vôľa
• Sebapoznanie
• Reálne sebahodnotenie
• Schopnosť organizácie si vlastného času

- vonkajšie:
• Dostupnosť sebavýchovných vzorov a modelov
• Možnosť slobodne a samostatne sa rozhodovať v životných situáciách (prílišná kontrola brzdí nástup sebavýchovy)

Žádné komentáře:

Okomentovat