Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Teleologická analýza procesu vychovávania

Teleologická analýza procesu vychovávania

Ideál- dokonalá predstava o človeku, ktorá sa reálne nedá dosiahnuť
- z nich si odvodíme kľúčové hodnoty výchovy

Cieľ- istá úroveň vychovanosti, ktorú by sme chceli výchovným pôsobením dosiahnuť, ktorá
je anticipovaná v časovej perspektíve
- odlišnosť od ideálu: v zrealizovaní
- s ideálom rovnaké: obsahová stránka
- ak si stanovíme nereálny cieľ: môžu nás frustrovať

Kritériá k formulácií výchovných cieľov:
1. filozofický aspekt
- máme si stanoviť filozofiu (svetonázor) ku ktorej bude smerovať náš výchovný cieľ
- W. Brezinka: „Svetonázor je prvé východisko, z ktorého by sme mali vychádzať.“ ... keď si človek ujasní svoje miesto vo svete, svoje hodnoty,...

2. pedagogický aspekt
- pri formovaní výchovných cieľov máme zohľadniť možnosti a podmienky edukačného prostredia, v ktorom sa bude výchovný cieľ realizovať
- musíme si uvedomiť, či máme schopnosti viesť dieťa k danému cieľu

3. spoločenský (sociálny) aspekt
- pri formovaní výchovného cieľa zohľadniť čo sa aktuálne žiada v spoločnosti

Funkcie výchovného cieľa (podľa Bližkovského):
1. motivačno-stimulačná
- pomôže vzbudiť záujem o dosiahnutie vyššej úrovne vychovanosti

2. anticipačná
- pomocou výchovného cieľa máme možnosť predvídať budúcu úroveň vychovanosti

3. realizačná
- pomocou výchovného cieľa si môžeme vymedziť obsah a určiť si vhodné metódy, prostriedky a formy vychovávania

4. kontrolno-hodnotiaca
- pomocou výchovného cieľa máme možnosť priebežne kontrolovať efektivitu výchovnej práce → dosiahnutú úroveň porovnávame so stanoveným cieľom → čím bližšie → efektívnejšie

Všeobecné ciele pedagogiky:
- publikované P. Švecom ... nazýva ich generálne ciele
- hovorí o 4 oblastiach edukácie:
1. naučiť sa poznávať
- prírodu, kultúru, vlastnú osobnú prirodzenosť = gnozeocentrický zámer cieľa

2. naučiť sa konať = pragmatický a praxocentrický zámer cieľa

3. naučiť sa hodnotiť = axiocentrický zámer
- naučiť sa orientovať v hodnotových systémoch
- naučiť sa hodnotiť v odbornej aj v právnej oblasti

4. naučiť sa dorozumievať sa, porozumieť iným, aj sebe samému (naučiť sa komunikovať) = semiocentrický zámer
- realizuje sa prostredníctvom sociálnej komunikácie a interpersonálnych vzťahoch

Žádné komentáře:

Okomentovat