Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Teória výchovy a vychovávania

Teória výchovy a vychovávania
- základná pedagogická disciplína
-tvorí základ pre všetky pedagogické disciplíny
Výchova- je v užšom aj širšom zmysle chápania ... zjednodušene = EDUKÁCIA (širší slova
zmysel)

Edukácia podľa Šveca sa delí na 3 subsystémy (subdomény):
1. Vzdelávanie...výsledkom je vzdelanosť... vzdelávanie rozvíja racionálnu (rozumovú) stránku psychiky .... vzdelávaniu sa venuje predmet Všeobecná didaktika alebo Teória vyučovania
2. Vychovávanie ... výsledkom je vychovanosť... rozvíja emocionálnu a vegetatívno-vôľovú stránku (city, emócie,...) ... vychovávaniu sa venuje predmet Teória vychovávania
3. Vycvičovanie

Humanizácia výchovy

- začiatkom 20.st. (Západná Európa) zmeny pomocou aplikácie alternatívnej pedagogiky → alternatívne školy (Waldorfská, Freinetovská, Jenský...)
- začiatkom 90.-rokov aj u nás
- výsledok: knihy, konferencie, publikácie,...
- v pol. 90.-rokov → humanistická koncepcia → strategické dokumenty (Duch školy, Konštantín, Milénium)
- nový školský zákon v platnosti 2008 (predtým 1984)

V miléniu sa riešili 4 základné otázky:
1. Prečo? – ako zmeniť školu, aby tam žiaci chodili s radosťou
2. Čo? – čo má byť náplňou školskej edukácie
3. Ako? – ako to zrealizovať
4. Kto? – aj tréneri, inštruktori, kňazi

Rosa, Turek, Zelina- autori, položili tieto otázky. Majú riešiť problematiku škôl- filozofiu školy.
- humanistická koncepcia má základ v humanistickej psychológií. Vznikla v 50.-60. rokoch 20.st.
Teória C. Rogersa, A. Maslowa, T. Gordona bola impulzom na vznik humanistickej koncepcie.
Rodgers čerpal zo svojej psychoterapeutickej praxe. Chcel vytvoriť nový postup = klientom centrovaná terapia. Klient ← terapeut jednosmerné ovplyvňovanie. Klient očakával od terapeuta vyliečenie → dobré výsledky, len kým chodil k terapeutovi. Toto isté podľa Rodgersa platilo aj v škole.
Klientom centrovaná terapia- ovplyvňovanie malo byť obojstranné !!! Klient nemal byť pasívny (jeho aktivita, motivácia). Toto pôsobenie- nepriame (nondirektné).

Facilitujúci prístup- učiteľ = facilitátor (priamo možno nenaučí, ale nepriamo pomôže žiakovi, aby sa sám naučil).

Podľa Rodgersa musí mať facilitátor 3 základné predpoklady:
1. kongruencia – úprimnosť, zhoda medzi vnútorným a vonkajším prístupom
2. empatia- vžiť sa do pocitov žiaka
3. akceptácia- ochota a schopnosť prijať druhého aký je

- cieľom všetkého → sebavýchova !!!
Východiská humanistickej stratégie:
- v pedagogickom procese by sa mal zmeniť vzťah medzi učiteľom a žiakom z asymetrického na symetrický
- zmena filozofie školy (chcieť sa učiť)
- posilnenie demokracie v škole (práva a povinnosti)
- vytvorenie vhodnej sociálnej klímy v škole (aby sa žiak cítil dobre v skupine)
- zmena komunikácie (posilniť akceptačnú komunikáciu)
- zameranosť na predpoklady sebavýchovy (sebapoznanie, sebahodnotenie, sebaobraz)
- učiteľ by mal byť facilitujúcim činiteľom
- zmena štýlu výchovy (aby bol schopný meniť svoj výchovný štýl od situácie, podmienok)
- rešpektovať požiadavky žiaka, ale nerezignovať na riadiaci proces
- odmietnutie memorovania poznatkov
- posilniť vnútornú motiváciu
- nepovýšiť učebný text nad vlastným

Žádné komentáře:

Okomentovat