Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pojetí substance

Pojetí substance

Substance u Spinozy musí být dokonalá, jediná, univerzální a nekonečná, neomezená (není nic, co ji omezuje; z toho plyne její jedinost). Kdyby byly dvě, navzájem by se omezovaly. SUBSTANCE JE VŠE. Substance je Bůh, neboli příroda. Božský a přírodní princip je identický. Substance je nekonečná (nemyslí se prostorově), nestvořená – je to tedy zároveň příroda tvořící (tvoří všechno co je uvnitř ní samé) a stvořená (stvořená sebou samým, ona sama v sobě je příčinou své vlastní existence). „Příroda je ta, která je. Její jediné jméno je její existence.“ Substance (Bůh) je tvůrcem – příčinou – smyslového světa avšak tento proces neprobíhá v čase. Relace předcházení je tu logická, nikoli časová. Příroda je i pohybově soběstačná, je v ní vše potřebné, aby pohyb mohl vzniknout. Substance není před, vně, nad – smyslovými věcmi. Bůh je vnitřní, nikoli vnější příčinou věcí, je ve všem. U křesťanského Boha je tomu jinak – Bůh je mimo, „před časem“, před stvořením.

Je Bůh hmotou? Je a není. Bůh je vše? Tedy i zlo, války, smrad, skepse, bolest. Tuto otázku u Spinozy nenajdeme. Ani odpověď. Tyto věci neviděl a nechtěl vidět. Spinozův Bůh se válí v hnoji – to o něm psali jiní filosofové. „Bůh je vše, není nic jiného než Bůh – příroda.“ Není nic jiného než substance. Spinozovi bylo vytýkáno, že z přírody činí skutečného Boha, tím Boha snižuje na pouhou přírodu, takže Bůh se vytrácí a zbývá jen materiální příroda. Spinoza dále tvrdí, že Bůh je ve všem a Voltaire nato: „Bůh je tedy i v koňském trusu.“

Vztah duchovního a tělesného principu

Kde nalézá vztah mezi duchovním a tělesným principem? Vztah uvádí až na nižší úrovni. Na nejvyšší úrovni (substanční úrovni) ho nelze chápat neboť Bůh je vše (rozprostraněnost, myšlení,...). Tedy vtah uvádí až na nižší úrovni v ontologii a to u atributů (neoddělitelné vlastnosti). Substance nemůže existovat bez atributů. Kdybychom odstranili atributy, substance by zanikla. Rozprostraněnost a myšlení jsou atributy Boha (přírody, substance). Bůh má ale nekonečné množství atributů, které nemůže oddělit. Tedy vztah není třeba určovat, neboť rozprostraněnost a myšlení jsou totéž.
Člověk je bytostí omezenou dvěma atributy – nemůže poznat více, než dva atributy – rozprostraněnost a myšlení. Kdyby mohl poznat více, byl by sám Bohem.

Modus – každý individuální předmět je modem, tzn. to jak se nám jeví substance skrze atribut. Např. tento stůl je modem, jak se nám Bůh (příroda) jeví skrze atribut rozprostraněnosti. Člověk je individuálním modem, jak se nám Bůh jeví skrze atribut rozprostraněnosti a myšlení. Bůh se zjevuje pouze a jen skrze mody. Bůh existuje před věcmi. Mody jsou dočasné, proměnlivé,... Člověk je modem. Spinoza nezdůrazňuje oddělení subjektu od objektu.

Žádné komentáře:

Okomentovat