Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tržní poptávka po práci

Vzniká sečtením objemů práce, které budou všechny firmy na daném trhu poptávat při její dané ceně.obr. 12. Při ceně P1 bude poptávka firmy po práci d1 (MRPL1=P1*MPL). Bude-li mzdová sazba w1, bude každá firma najímat L1. sečtením všech objemů práce všech firem, dostaneme celkové tržní poptávané množství LT1. dojde-li k poklesu na w2, projeví se nákladový efekt (posun MC doprava dolů), což každé z firem v odvětví umožní vyrobit se stejnými náklady větší optimální objem výstupu. To se projeví v posunu tržní nabídky výstupu směrem doprava. Dojde k poklesu ceny na P2, což znamená pokles MRPL (PA*MPL) každé firmy.MRPL1 se posouvá dolů na MRPL2. Optimální množství L bude L2´ a množství práce poptávané všemi firmami LT2. tržní poptávku po práci získáme spojením bodů A´ a C´. V důsledku vzájemné interakce firem, vedoucí k poptávání L2´ jednotek práce každou z nich, je tržní poptávka méně elastická, než kdyby byla vytvořena pouhým horizontálním součtem křivek příjmu z mezního produktu práce jednotlivých firem (bod B´).


1) fa na nedokonale konkurenčním trhu zboží a DK trhu práce


Fa může ovlivnit cenu svého výstupu (c.tvůrce), který prodává, nemůže však ovlivnit cenu práce, kterou kupuje (c.příjemce). Individuální poptávková křivka po produkci firmy bude klesající (fa bude snižovat cenu, aby prodala její dodatečnou jednotku), tzn. že klesající MRA, který je nižší než cena PA.tzn. že za jinak stejných okolností bude MRPL nedokonale konkurenční firmy nižší než MRPL DK firmy. Křivka poptávky nedokonale konkurenční firmy po práci by za jinak nezměněných okolností ležela pod křivkou poptávky DK firmy po práci.

Žádné komentáře:

Okomentovat