Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vedení

VII. Vedení

1. Pojem a obsah vedení
• činnost, kterou vykonává vedoucí pracovník
• proces ovlivňování podřízených nebo spolupracovníků za účelem dosahování podnikových cílů
• moderní způsob vedení preferuje lidi, proto se pojem „vedení“ už moc neužívá, ale mluví se o „sdíleném rozhodování“. Lidé totiž nemají rádi přikazování. Užívá se, že vedoucí pracovník má spolupracovníky (ne podřízené !)
• průměrný vedoucí pracovník se liší od průměrného vedoucího:
• vyšším vzděláním
• vyšší spolehlivostí při plnění pracovních úkolů
• vyšší aktivitou, iniciativou při plnění pracovních úkolů
• vyšší mzdou a společenským postavením
• vedoucí musí mít určité vlastnosti osobnosti, aby byl úspěšným vedoucím. Základním předpokladem úspěšnosti jsou znalosti: odborné (důležité zejména zpočátku) a všeobecné (důležité v pozdější fázi pracovní kariéry)
• tyto znalosti jsou předpokladem k autoritě. Autoritu má ten vedoucí, který je respektován. Každý vedoucí má dvojí autoritu:
a) Legitimní – je spojena s pravomocí, kterou získá, jakmile vstoupí do určité funkce. Z dané funkce vyplývají určité pravomoci. K dispozici má donucovací prostředky (např. výše mzdy) -> vyplývá z dané funkce
b) Osobní (získaná) – založena na vlastnostech osobnosti, vzdělání, kvalifikaci, postojích k lidem. Nemusí nařizovat – zaměstnanci ho za vedoucího skutečně považují.
• podmínky úspěšnosti: neustále rozšiřovat znalosti, udržovat si osobní autoritu (můžu o ni kdykoli přijít)

2. Způsoby vedení
• je jich mnoho a neexistuje jediný nejlepší styl vedení

Žádné komentáře:

Okomentovat