Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Historické pojetí determinace vývoje lidské psychiky

1.1 Environmentalistické teorie
•    Domnívají se, že na vývoj lidské psychiky mají vliv vnější faktory a prostředí tím, že si člověk vytváří zkušenosti.
•    Odmítají vliv dědičnosti na vývoj psychiky.
•    Přeceňují význam učení, přičemž přehlíželi vliv dědičnosti při učení
•    Navazují na filozofický empirismus

John Locke: „V mysli nemůže být nic, co by tam nevešlo prostřednictvím smyslů.“
„tabula rasa“ – lidské vědomí je při narození čistá nepopsaná deska, na níž
                          teprve zkušenost píše poznatky

metoda introspekce- snaha najít prvky vědomí (počitky,vjemy), z jejichž spojování se skládá
          duševní život

      Na metodu introspekce reaguje BEHAVIORISMUS (vznik na počátku 20.st.), který se zaměřil na objektivně dostupné, pozorovatelné a měřitelné jevy, což prožívání či vjemy nejsou, proto také podle tohoto směru nejsou tak důležité jako chování.
      Behaviorismus tvrdí, že chování je ovlivněno pouze vnějším prostředím, odmítá působení prožívání, motivace a osobní volby. Vše je prý určeno zvenku a nic není určeno zevnitř.
       Zakladatelem behaviorismu byl J.B.Watson, který je toho názoru, že vývoj je pouze procesem učení, myšlenkovou činnost se snaží vysvětlit z jednoduchých principů „podnětu a reakce“, posilování či upevňování podmíněných reakcí na základě úspěšných pokusů (I.P.Pavlov – reflexiolog, který prováděl svoje pokusy na zvířatech), to však vedlo až k přehlížení určitého rozdílu mezi člověkem a zvířaty.

1.2 Nativistické teorie
•    Preferují vliv vrozených dispozic na lidskou psychiku.
•    Říkají, že vše je určeno předem, nemá tedy smysl usilovat o změnu.

1.2.1 Racionalistické nativistické teorie
o    Věří v existenci vrozené dimenze rozumu.
o    Zastánci těchto teorií byli přesvědčeni, že učení není nutné, protože jsou rozumové schopnosti vrozeny.
o    Kladou důraz na možnost neomezeného vývoje dítěte.
      Toto pojetí psychického vývoje bylo charakteristické pro J.J.Rousseaua (18. století) a  později pro Tolstého (přelom 19. a 20. století).

1.2.2 Iracionalistické nativistické teorie
o    Věří v existenci jiných iracionalistických aspektů psychiky.
o    Tvrdí, že poznání nemá v psychickém rozvoji velký význam.

PSYCHOANALÝZA (hlubinná psychologie) – zakladatel Zikmund Freud (1856-1939)
- Lidské projevy jsou kombinací vědomých a nevědomých procesů.
- Používal hypnózu k řešení psychických problémů.
- Kladl důraz na podvědomí a sexualitu.
- Rozvoj osobnosti je určen vrozeným programem, na němž závisí individuální charakter pudových projevů, síla a interakce 2 základních pudů:
1) pud života, kde dominuje hlavně sexuální pud (Eros), vedoucí k zachování života
            2) pud smrti (Thanatos) s tendencí směřování ke smrti jako klidovému stavu

NEOPSYCHOANALÝZA (Erich Fromm) – navazuje na psychoanalýzu, dodává však, že důležitý je i vliv prostředí

1.3 Interakcionistické teorie
•    Domnívají se, že na vývoj lidské psychiky působí dědičné dispozice i prostředí.

HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE

- vznikla v r.1956 jako reakce na behavioristický redukcionismus
- zakladatelé: A.H.Maslow, Ch. Bühlerová a C. R. Rogers
- V této době je zřejmé, že studium chování nemůže vysvětlit veškeré psychické projevy. Vzhledem k určitému zklamání z behaviorismu dochází k renesanci introspekce a opětovnému zaměření na studium prožívání i uvažování.
- Význam má i aktivita jedince, možnost volby chování. Člověk chápán jako vědomý aktivní tvůrce vlastní existence.
- Klade důraz na seberealizaci – předmětem je vnímání sebe sama, jak o sobě uvažujeme, jaké si vytváříme sebe pojetí,  jak prožíváme vše, co se kolem nás děje.



2. Základní teorie psychologie osobnosti

1) Subjektivující směr – duševní činnost je specifický jev odlišný od fyzik. a chemic. jevů
                      - snaha porozumět člověku v celku jeho životního projevu
      - postupy: psychologické (empatie, porozumění aj.)
                : psychoanalýza, humanistická psychologie

2) Objektivující směr – rozebírání vědomí na dílčí prvky
                      - postupy přírodních věd (experiment, pozorování, měření výkonu aj.)
                       : behaviorismus, psychoreflexologie


Metody zkoumání lidské psychiky

1) POZOROVÁNÍ

- pozorování jedince a psychických jevů v přirozených podmínkách bez zásahu pozorovatele
dělení:    jednorázové / dlouhodobé (podle doby pozorování)
    přímé / nepřímé (zprostředkované)
    experimentální (v laboratoři) / neexperimentální
    zjevné / skryté (zda pozorovaný ví o pozorování)
    strukturované (máme osnovu, strukturu, pozorovací arch) / nestrukturované
    zúčastněné (výzkumný pracovník se stává členem skupiny) / nezúčastněné
- všímání si mimiky, gestikulace nebo například pohybu těla
- zahrnuje pozorování vlastního duševního života (introspekce) i pozorování vnějších znaků (extraspekce)

2) EXPERIMENT (POKUS)

Historie experimentu

    V roce 1879 založil německý psycholog Wilhelm Wundt na univerzitě v Lipsku 1.experimentální psychologickou laboratoř a zavedl experiment jako objektivní metodu jak získat poznatky spolehlivě, ověřitelně a opakovatelně. Za zdroj všeho vědění považoval zkušenost. Sledoval vztah mezi drážděním smyslových orgánů a různými podněty a zkušeností, která následovala.

- přesnější než pozorování, ale jelikož je lidská psychika složitá a ovlivnitelná mnoha faktory, může být příliš zjednodušen, a proto poskytovat omezenou informaci.
- přesně definovány, tudíž lépe kontrolovatelné a opakovatelné podmínky
- probíhá se zásahem pozorovatele většinou v přirozeném prostředí
- uměle se navozují určité situace a sledují se reakce či změny okolních věcí

3) ROZHOVOR

dělení: řízený (daný určitým sledem otázek) / improvizovaný (probíhá jako volná konverzace)
    výzkumný (jeho předpokladem je zapisování) / diagnostický (terapeut si nemůže dělat poznámky, musí se plně věnovat pacientovi – řešením může být nahrávání rozhovoru, pouze však se souhlasem pacienta nebo jeho zákonného zástupce)

4) DOTAZNÍK („písemný rozhovor“)

- rychlejší, méně náročný na psychologa, nezachycuje však doprovodné projevy a nezaručuje, že bude dotazovaný odpovídat pravdivě („lži-skóre“- na některé otázky odpoví většina populace stejně)

otázky:  a) uzavřené (např. A,B,C) – snadné vyhodnocení, ne vždy se však dané možnosti hodí
             b) polootevřené (např. A,B,C,D-jiné) – možnost doplnění vhodnější odpovědi
     c) otevřené (volné odpovědi) – těžší hodnocení, ale získání více informací

škály:  a) numerické (např. hodnocení 1-5)
           b) kategoriální (např. možnosti - nikdy, někdy, stále)

5) ANALÝZA PRODUKTŮ ČINNOSTI =  rozbor práce, určité činnosti

a)    písemné – deník, slohové práce (subjektivní a objektivní údaje)
    b)  výrobky, technické vynálezy, obrázky

6) MĚŘENÍ TĚLESNÝCH ZNAKŮ

- vychází ze souvislosti mezi fyziologií a psychikou
- měří se tělesné parametry a fyziologie tělesných jevů (tep, tlak, vodivost kůže aj.)

7) PROJEKTIVNÍ TEST

- zkoumá vnitřní stavy a emoce jedince
- zkoumaný neví, co se měří a jeho odpovědi jsou objektivnější
např. Rorchakova metoda - grafologická kresba postavy - u dětí
- nedokončené věty

8) SOCIOGRAM

- měří interpersonální vztahy a preference v sociálních skupinách (intenzita mezilidských vztahů – např. sympatie, přátelství), postavení jedince ve skupině či soudržnost skupiny
   ( např. otázka: S kým bys chtěl jet na dovolenou?)

9) VÝKONOVÉ TESTY

- IQ testy, testy tvořivosti, paměti, pozornosti, koordinace pohybu

Žádné komentáře:

Okomentovat