Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Model charakterizuje osobnost a její temperamentové vlastnosti kombinací dvou rysů:

extraverze x introverze

stabilita x labilita

a stručně je vymezuje. Zároveň uvádí vztah ke čtyřem klasickým typům temperamentu (sangvinik, flegmatik, melancholik, cholerik).

3.3.4 Sebepojetí

Vstupme do složité, ale neobyčejně zajímavé problematiky poznávání sebe sama třeba.

Sebepoznání je dlouhodobý proces, ale je pro život nezbytný.

Koncepce já, sebepojetí, je složitý psychologický jev, který vyjadřuje víc než prosté uvědomění si svých vlastností a případně jejich hodnocení. Kdo jsem?, Kým se mohu, chci stát, jaké jsou moje možnosti a perspektivy, co jsem udělal a ještě udělat mohu.

Sebepojetí je souborem postojů jedince k sobě; má složku poznávací (sebepoznávací) a volní (seberealizace).

Jinak lze také hovořit o třech skupinách postojů souvisejících se sebepojetím:

· reálné já ( jak člověk vidí sám sebe v přítomné době - je odpovědí na otázky: "Jaký jsem?","Co umím a dovedu?","Kam patřím?","Jaké mám postavení?")

· zrcadlové já ( vyjadřující názory jedince na to, jak ho vidí ostatní lidé z jeho sociálního okolí)

· ideální já ( spjaté s přáním, jaký by jedinec chtěl být, jakým a kým by se chtěl stát)

Žádné komentáře:

Okomentovat