Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tvorba pololidová

  • lit., která vzniká v prostředí blízkém lidu. Nejvýznamnějším druhem této tvorby jsou interludia (mezihry) – krátké frašky, vkládané původně mezi vážné hry

  • ale v 17. st. se provozují i samostatně. Hrávali je obvykle učitelé s žáky. Náměty jsou ze selského života, zachycují bídnost jejich postavení, terčem posměchu je obvykle sedlák a jeho žena, projevuje se zde zdravý smysl pro skutečnost.

Václav František Kocmánek (1607 – 1679)

  • Psal frašky, dochovalo se jich sedm

  • Lamentace venkovanů (Lamentatio rusticana) – česká skladba s lat. názvem z konce třicetileté války, jejíž hrůzy dopadají nejvíce na prostého člověka

  • součástí je i „selský otčenánáš“ – skladby o selském životě, jednotlivé sloky končily částmi uvedené modlitby

František Jan Vavák (1741 – 1816)

- písmák, milčinský rychtář, jeho paměti zaznamenaly i lidové obřadní písně předzpěvované na jarmarcích, zpracovávaly zajímavé příhody, jako povodně, požáru, vraždy a jiné.


Tvorba lidová

Ústní lidová slovesnost – provázela umělou lit. vždy, vznikla dávno před lit. Psanou

  • na konci 17. st. a během 18. st. nabyla zvláštního významu tím, že se v době úpadku umělé lit. stal hl. představitelkou slovesné kultury celého národa

  • vyjadřuje vztah lidu k otázkám života a smrti, k přírodě, k práci, k rodině a spol. i boj proti utlačovatelům

Hlavní útvary:

Sociální píseň (balada)

  • přímý odraz rozporů mezi sedláky a pány

  • dochovala se jen malá část (v soudobých rukopisech a sbornících)

  • když pomíjel robotní útlak, ztrácely se z povědomí lidí, některé však přežily a byly zapsány až Erbenem, Sušilem nebo Bartošem (sběratelé lid. písní v pozdější době)

  • zobrazují těžký život nevolníka (Kdyby nebe vyschlo a přestaly deště), bezvýchodný smutek => lid se brání satirou, posměšnými popěvky (Ach běda, běda koupil nás Breda)

  • náměty pro Selské písně J. Vrchlického.

Žádné komentáře:

Okomentovat