Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

TRŽNÍ PRODUKCE

TRŽNÍ PRODUKCE = výroba a poskytování toho, co je určeno pro trh
NETRŽNÍ PRODUKCE = samozásobitel.čin., patří sem NETRŽNÍ SLUŽBY (školství, bezpečnost)

NABÍDKA = souhrn všech zamýšlených prodejů (statků a služeb) za určitou cenu
POPTÁVKA = souhrn všech zamýšlených nákupů
- prodávající chce prodat co nejvíce za co nejvíce
- kupující chce koupit co nejvíce za co nejméně

graf střetávání nabídky a poptávky:










Z grafu je zřejmé, že existuje situace (v rovnovážném bodu E), kdy se poptávané a nabízené množství rovnají. Poptávka je tehdy plně uspokojena, nabídka je plně využita a zboží se prodává za rovnovážnou cenu. Je to situace velmi mimořádná, na trhu existuje jen výjimečně, ale trh má tendenci se k tomuto rovnovážnému stavu přibližovat.
Není-li poptávka uspokojena, má trh tendenci přilákat další prodejce. Je-li nabídka vyšší než poptávka, zákonitě musí někteří prodejci trh opustit nebo musí přejít na jiný druh zboží.

SLOŽKY TRHU
- základní složkou trhu je trh zboží a služeb
- střetává se zde nabídka zboží a služeb s poptávkou
- dělí se:
a.) podle zboží a služeb
b.) podle území


TRŽNÍ MECHANISMUS
- reguluje množství vyráběného zboží, částečně jej ovlivňuje i stát – cíl: zmenšit rozdíly ve spol.
- je založen na nabídce a poptávce
faktory ovlivňující jeho existenci:
1) soukromé vlastnictví – jedině vlastník dovede využít majetek tak, aby přinesl užitek jemu i celé společnosti
2) cenový systém – cena reguluje nabídku a poptávku a tím výrobu jako takovou
3) konkurence – střet tržních subjektů, kdy se každý snaží získat co největší výhody
- ideální stav je, když se celá řada výrobců snaží o co největší kvalitu svých výrobků = DOKONALÁ KONKURENCE
- na trhu existuje i nedokonalá konkurence

Žádné komentáře:

Okomentovat