Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. JOHN MAYNARD KEYNES (1.pol.20.st., Anglie)

 jeho učení našlo uplatnění až v poválečném období
 keynesiánství vychází ze zjištění, že tržní mechanismus selhává při koordinaci ekonomických činností, a proto odpovědnost za tuto koordinaci by měl přebrat stát
 nejedná se o přechod k direktivnímu hospodářství, ale o nepřímé zásahy ze strany státu, tzv. intervence (intervencionismus)
 k základním cílům této školy patří myšlenka o hospodářském růstu, stát tento hospodářský růst musí podporovat a dosáhne toho především stimulací poptávky (zvýšení příjmů)
 tento model předpokládá v dlouhodobé perspektivě s výrazným snižováním nezaměstnanosti
 důsledky hospodářské politiky → dojde k hospodářskému růstu X stále větší množství peněz je přerozdělováno státním rozpočtem a dochází k zadlužování státu
 tato teorie byla uplatněna v 50. a 60. letech a i v současnosti se setkáváme s uplatněním některých prvků keynesiánství (Zemanova vláda)

7. MONETARISMUS (Anglie)
 duchovním otcem teorie je Milton Friedman (nositel NC za ekonomii pro r.1976)
 teorie monetarismu se začala uplatňovat nejvíce v 70.letech, kdy došlo k oživení myšlenek A.Smithe (teorie ceny) → neoklasicistní teorie
 teorie se uplatnila nejprve ve VB – teorii byla velmi nakloněna Margaret Thatcherová („Železná lady“ – neuznávala jednání v tripartitě

Žádné komentáře:

Okomentovat