Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

John Dewey

 navazuje na Jamese především v oblasti sociologie a pedagogiky
 z jeho koncepcí dodnes těží americký školský systém
 jeho ústřední myšlenkou byl neustálý vzrůst a měřitelný užitek
 věda, vzdělání i výroba slouží pouze jako instrument k dosažení tohoto vzrůstu, tzv. instrumentalismus

Fenomenologie
Edmund Husserl
 podle Husserla má naše poznání většinou dogmatický ráz (něco, v co bezmezně věřím, nepochybuji), automaticky věříme, že našim představám odpovídá i něco ve skutečnosti
 Kde ale bereme jistotu, že to, co vnímáme, nejsou jen pouhé prožitky? → musíme se zřeknout naší dogmatické víry v existenci vnějšího světa a tuto tezi o existenci vnějšího světa tzv. „uzávorkovat“ (zbavit platnosti)
 po uzávorkování můžeme naše vědomí zkoumat, ale dojdeme k závěru, že i naše vědomí je součástí jsoucna, takže musíme uzávorkovat i toto vědomí a vše zkoumané se pro nás stane pouze jakýmsi fenoménem (jevem), který je u každého člověka individuální
 závěr je ten, že Husserl věří v tzv. transcendentální vědomí, které umožňuje jednotlivci poznávat svět pouze na základě zjevování (ukazování se jsoucího)

Žádné komentáře:

Okomentovat