Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

JAN DRDA

Hrátky s čertem
- premiéra ve Stavovském divadle na konci r. 1945
alegorie na fašismus (peklo jako symbol fašismu) - píše v době heydrichiády  chce povzbudit národ v době nacistického teroru, v době, kdy všechny zachvátil strach
- hl.hrdinou je vojenský vysloužilec Martin Kabát (typický český hrdina - nebojácný), kt. léčí hříšníky tím, že musí pracovat vlastníma rukama - roztočit kolo Čertova mlýna a mlít obilí
- dokázal použít lidový jazyk - zatímco Martin a vesnické děvče Káča mluví lidovým jazykem (plný rčení, přirovnání), tak jazykem poustevníků mluví princezna Dišperanda, např. Školastykus odhalí v postavě myslivce zakukleného čerta právě podle jazyka
VAŠEK KÁŇA
hra z první pětiletky(původně pracovní četa):
Parta brusiče Karhana
- o boji za vyšší pracovní výkony, vyšší produktivitu práce, boj mladých (naděje nové
společnosti) se starými i boj žen za rovnoprávné postavení ve výrobním procesu
60. LÉTA
odhalení Stalinova kultu osobnosti  divadlo je důležité, protože je zde přímý kontakt
uvolnění situace až do začátku okupace
vznikají divadla nového typu:
Divadlo Na zábradlí (na Anenském náměstí) - vzniklo roku 1958
- založil ho Ivan Vyskočil (dramatik, dramaturg, herec, werichovský typ, preferující absurdní humor) a Jiří Suchý
- divadlo pracuje s humorem, zabývá se individuálním člověkem s touhami a bolestmi a ne společností (ne stádem)
- v tomto divadle působil i V. Havel (jako kulisák), Grossman

Žádné komentáře:

Okomentovat