Výchova k prosociálnosti prezentovaná ako základ „etickej výchovy“ predstavuje laboratórny experiment prenesený do praxe, ktorý nedostatočne zohľadňuje vonkajšie podmienky a ciele sú podstatne odlišné od života, čiže aj realizácia naučeného modelu správania naráža na vážne prekážky pri jeho uplatňovaní v živote. Koncepcia „etickej výchovy“ založenej na prosociálnosti je utopistická a maximalistická, pretože neberie do úvahy to, čo je, ale formuluje to čo má byť. Vážnou prekážkou realizácie etickej výchovy a každej inej koncepcie môže byť atmosféra v spoločnosti.
Model výchovy k mravnej uvedomelosti, ktorý u nás existoval v nedávnej minulosti, sa neosvedčil okrem iného aj pre svoju abstraktnosť a odtrhnutosť od života. Aj z toho dôvodu nemožno od školy očakávať veľa v oblasti mravnej výchovy. Výchovná funkcia školy je nepochybná, ale predsa len rozhodujúcim výchovným prostredím je rodina. Nešťastím v súčasnosti je, že do popredia sa dostali jej ekonomické, príp. sociálne funkcie a mnohí rodičia nesprávne chápu svoju výchovnú úlohu. Je potrebné, podľa Gluchmana, znova venovať pozornosť diskusii o mravnej výchove najmä na stredných školách
Žádné komentáře:
Okomentovat