Cieľom výchovy a vzdelávania je integrácia osobnosti jednotlivca a jeho integrácia do širšieho multikultúrneho prostredia pri zachovaní jeho osobnostnej a kultúrnej identity. Základným kritériom tejto integrácie je rešpektovanie základných ľudských a občianskych práv a všeľudských mravných hodnôt. Svojim univerzálnym charakterom posilňujú v medziľudských vzťahoch znášanlivosť, porozumenie, toleranciu a odmietajú nenávisť, neznášanlivosť, fanatizmus, rasizmus a pod. Multikultúrna výchova je neoddeliteľnou súčasťou výchovy a vzdelávania ako celku.
Pri výchovných cieľoch však ide o osobnostný ideál, ktorý majú uskutočňovať vychovávaní. Výchova a vzdelávanie má podporovať a formulovať názory, postoje a hodnotové orientácie žiakov.
Vychovávateľ-učiteľ vychováva človeka poznajúceho svoju jedinečnosť, ale aj človeka, ktorý by dokázal žiť s touto jedinečnosťou a neopakovateľnosťou v harmónii s inými. V súvislosti s týmito snahami je prvoradé, aby každý učiteľ začal od seba.
Vo vyučovaní ide o zámerné (cieľavedomé) a systematické pôsobenie učiteľa na žiaka s cieľom vštepiť mu isté vedomosti, zručnosti, návyky, spôsoby správania a osobných vlastností v súlade s požiadavkami spoločnosti. Je potrebné si uvedomiť, že pôsobenie učiteľa na žiaka bez žiakovej psychickej a fyzickej aktivity (vnútornej i vonkajšej) je neefektívne a nespĺňa svoj cieľ.
Žádné komentáře:
Okomentovat