Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Mravnosť tvorí podstatnú súčasť duchovnej kultúry a mravná výchova

Mravnosť tvorí podstatnú súčasť duchovnej kultúry a mravná výchova je ťažiskovou oblasťou pedagogického pôsobenia. Mravný ideál tu vystupuje ako najvyšší vzor mravnej dokonalosti. Človek potrebuje mať ideálny obraz svojho mravného života, potrebuje mať obraz o sebe, vzor, ako sa správať a konať, ak chce žiť mravne. Potrebuje predstavu toho, akým chce byť.
Celé výchovné pôsobenie sa zameriava na uvedomelé sebautváranie. Výchovný proces predstavuje kontinuálnu transformáciu vonkajších vplyvov na vnútorné procesy osobnosti.
Mravné aspekty sú prítomné v každej ľudskej činnosti, aktivite. Mravná výchova sa neuskutočňuje v osobitne vytvorených situáciách, ale v prirodzenom toku ľudského života, v konkrétnych životných situáciách, a môže byť realizovaná vo všetkých druhoch ľudskej činnosti.
Utváranie mravnej identity osobnosti je komplexný, zložitý a dlhodobý proces. Získanie mravnej identity je cieľom individuálneho vývoja. Spája sa s hľadaním vlastnej osoby. Ak má osobnosť uskutočňovať samu seba, musí byť slobodná, musí mať možnosť voľby. Sloboda rozhodovania je podstatou ľudského bytia. Konkrétny človek je vždy človekom ako autentická bytosť, zahrňuje v sebe ľudsky univerzálne i ľudsky jedinečné. Jeho podstatou je schopnosť vlastného sebaurčenia, mravného rozhodovania, identifikácie s mravnými hodnotami a dosiahnutie mravnej identity.

Žádné komentáře:

Okomentovat