Prečo byť mravný?: Morálka vytvára základné predpoklady na život jednotlivcov a celej spoločnosti, pretože formuje spoločenskú atmosféru, v ktorej hodnota jednotlivca je daná jeho minulou, súčasnou alebo budúcou prospešnosťou sebe a iným pri zachovaní základných mravných princípov fungujúcich v spoločnosti, ako sú princípy humánnosti, zákonnosti, spravodlivosti, zodpovednosti a tolerancie. Byť mravný teda znamená konať v súlade s týmito princípmi, prípadne nekonať v rozpore s nimi.
Na Slovensku sa od r. 199 realizuje na základných a stredných školách koncepcia nazvaná „etická výchova“, ktorej obsahom je v skutočnosti psychológia správania zameraná na výchovu k prosociálnosti. V jej základoch však nenájdeme sformulovanú základnú otázku: Prečo byť mravný? A teda nenájdeme ani dostatočné etické ani filozofické zdôvodnenie toho, prečo práve táto koncepcia a nie nejaká iná sa používa ako „etická výchova“. Do každodenného jazyka hlboko preniklo zamieňanie si pojmov etika, etický s morálkou, morálnym, prípadne mravnosťou, mravným. Na základe toho pravdepodobne vznikol aj pojem „etická výchova“, ktorý obsahuje vlastne výchovu k prosociálnosti. Keď však akceptujeme odborne podložený názor, že etika je teoretická disciplína zaoberajúca sa morálkou a mravnosťou, potom je zrejmé, že pojem etická výchova, ktorý znamená praktický predmet, je nepresný. Pojem etická výchova skôr zahŕňa význam, že je to výchova k teoretickému skúmaniu morálky. V skutočnosti však ide o mravnú výchovu a jej skúmaním sa zaoberá teoretická disciplína na rozhraní etiky a pedagogiky, t.j. teória mravnej výchovy.
Žádné komentáře:
Okomentovat