Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

8. Olivarova koncepcia prosociálnosti

Koncepcia R.R Olivara – ktorá je nosná v rámci etickej výchovy, nezodpovedá tomu, čo by malo byť obsahom mravnej výchovy, pretože sa zameriava len na výchovu k prosociálnosti, čiže v konečnom dôsledku len na teóriu správania sa, ktorá by mohla byť vhodná pre žiakov základnej školy. Úlohou mravnej výchovy má byť predovšetkým reflexia hodnôt spoločnosti, rodiny a ďalších sociálnych komunít a formovanie vlastných hodnôt mravného subjektu. V mravnej či etickej výchove by malo ísť predovšetkým o to, aby si deti uvedomovali mravný rozmer problémov, ktorý nie je úplne identický s psychologickým. Podobne je aj ideál prosociálnej osobnosti, ktorý je prezentovaný v tejto koncepcii je vlastne psychologický portrét úspešného človeka podľa amerického vzoru, ktorý je priemernému človeku nedosiahnuteľný. Mravný rozmer je len okrajovou záležitosťou, ktorá patrí k imidžu úspešného človeka.
Veľmi silný, možno až dominantný je altruistický moment v tejto koncepcii, ktorý je zreteľne vyjadrený cez jeden z typov prosociálneho správania: „prosociálne správanie predpokladá odpútať sa od svojich vlastných potrieb a slúžiť potrebám toho druhého“ – píše Olivar.
Existujúci model etickej výchovy hlavne vo vzťahu k študentom strednej školy má výrazný nedostatok v tom, že sa vôbec nezaoberá obsahom pojmov etika, morálka, hodnota a pod. Tento model sa viac-menej obmedzuje na formovanie správania mravného subjektu a na etiketu. Táto koncepcia vychádzajúca z psychológie správania sa ani nezaoberá takými mravnými problémami ako sú spravodlivosť, zodpovednosť, tolerancia a pod.

Žádné komentáře:

Okomentovat