Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Podstata a ciele mravnej výchovy

Dynamická súčasnosť prináša veľké množstvo mravných problémov každodenného života, s ktorými sa stretáva nielen jednotlivec, ale aj celá spoločnosť. Vyskytujú sa aj názory o mravnej kríze celej spoločnosti. Hľadanie riešení jestvujúcich morálnych problémov spočívalo obyčajne v prehodnocovaní platných mravných hodnôt, ideálov a noriem existujúcich v spoločnosti. Veľmi významnú úlohu v tomto procese prehodnocovania mala mravná výchova, ktorá existovala v rôznych historicky, sociálne, politicky a kultúrne podmienených podobách.
Základnou otázkou, ktorú musí zodpovedať každá koncepcia mravnej výchovy je: Prečo byť mravný? Z odpovede na túto otázku sa môže potom odvíjať riešenie teoretických a praktických problémov súvisiacich s mravnou výchovou, a v konečnom dôsledku až riešenie otázok súvisiacich s metodikou mravnej. Výchovy. Nemožno postupovať opačne, čiže od metodiky k hľadaniu zdôvodnenia či odpovede na otázku: Prečo byť mravný?
Existencia človeka je možná len v interakcii s inými ľuďmi. Veľmi dôležitým predpokladom tejto interakcie je poznanie a uvedomenie si skutočnosti, že v zásade sme si všetci rovnocenní, že všetci sme ľudské bytosti. Najdôležitejším momentom interakcie ľudských bytostí je spolupráca. Hybným momentom spolupráce je poznanie, že takáto forma aktivity jednotlivcov je pre zúčastnených oveľa prospešnejšia ako len ich individuálne aktivity. V opačnom prípade hrozí konflikt s podobnými jednotlivcami. Výsledkom by bola vojna individuálnych a často až egoistických záujmov, ktorá by mohla vyústiť až do tzv. „univerzálneho sebectva“.

Žádné komentáře:

Okomentovat