U nás sa etická výchova zameriava len na výchovu k prosociálnosti, teda na teóriu správania sa, ktorá môže byť vhodná pre žiakov ZŠ. Úlohou mravnej výchovy má byť predovšetkým reflexia hodnôt spoločnosti, rodiny a ďalších sociálnych komunít a formovanie vlastných hodnôt mravného Subjektu. V mravnej či etickej výchove by malo ísť predovšetkým o to, aby si deti uvedomovali mravný rozmer problémov. Vo vzťahu k žiakov stredných škôl má koncepcia etickej výchovy nedostatok v tom, že sa vôbec nezaoberá obsahom pojmov etika, morálka hodnota a pod. A nezaoberá sa ani takými mravnými problémami ako sú spravodlivosť, zodpovednosť, tolerancia a pod.
Výchovná funkcia školy je nepochybná, ale predsa rozhodujúcim výchovným prostredím je rodina. Nešťastím v súčasnosti je, že do popredia sa dostali jej ekonomické, príp. sociálne funkcie a mnohí rodičia nesprávne chápu svoju výchovnú úlohu.
Sexuálnu výchovu treba doplniť
6. Mravná výchova a enviromentálna výchova
Súčasná civilizácia je zameraná racionálne a technicky. Príroda je chápaná iba ako zásobáreň zdrojov. Toto chápanie prírody sa transformuje aj do našich morálnych vzťahov. Celý proces vzdelávania a výchovy je sústredený a orientovaný na oblasť kognitívnych funkcií, je reflektované predovšetkým hľadisko pragmatičnosti a scientizmu – poznať, verifikovať, zmocniť sa. Morálny význam má pre nás len to, čo maximalizuje naše pohodlie.
Žádné komentáře:
Okomentovat