Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Keď hlavným cieľom etickej výchovy je prosociálnosť

Keď hlavným cieľom etickej výchovy je prosociálnosť, je zrejmé, že by sme tento cieľ mali rozšíriť, modifikovať do podoby proprírodnej, t.j. správanie zamerané v prospech a pomoc nie len sociálnej sfére, ale aj sfére, bez ktorej je náš život nepredstaviteľný – sfére prírodnej.
Etická výchova je humanitná oblasť a ako taká vychádza predovšetkým z metód zameraných hermeneuticky a základným cieľom je poskytnúť učiteľovi, princípy jeho práce. Hermeneutické princípy rozvíjajú teóriu konania a motívy konania z praxe a pre prax. Na hodinách etickej výchovy však učiteľ nemusí zákonite kopírovať vopred určenú paradigmu výchovy. Je tu aj možnosť nášho obratu ku kriticko-komunikatívnej didaktike a k plnému zohľadneniu tak prosociálnosti ako aj proprírodnosti v etickej výchove. Komunikácia na hodinách etickej výchovy je zameraná na intenzívnu spoluprácu so žiakom, musí byť transparentná, sebaurčujúca. Pre kriticko-komunikatívnu didaktiku sú subjektami vyučovania žiaci rovnako ako učitelia. Je to orientovanosť na žiaka a pre žiaka: „obvyklé vyučovanie a obvyklú výchovu nahradí úprimná informácia a permanentná racionálna diskusia (Scheller). „Výchova orientovaná na osobnosť nenápadným spôsobom účinne spochybňuje konvenčný prístup k výchove a je v tomto zmysle revolučným prístupom. Žiaci vo výchove orientovanej na osobnosť podávajú lepšie výkony, a dochádza k inému, lepšiemu učeniu...“ (Zelina)

Žádné komentáře:

Okomentovat