Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Morálka skúma skutky nadprirodzeným zjavením

Morálka skúma skutky nadprirodzeným zjavením. Tomáš chápe morálku ako disciplínu, ktorá skúma ľudské konanie, ľudské skutky na báze nadprirodzeného Božieho zjavenia, ktoré prináša človeku zákony rozlišujúce a určujúce čo je dobré a čo zlé, rešpektujúc pritom slobodnú vôľu človeka a prirodzenú povahu ľudského svedomia. Človek má prijať tento Boží pohľad a podriadiť mu svoje konanie. Preto ak človek urobí čokoľvek proti Božím príkazom je to nemorálne a hriešne. Morálka teda skúma ľudské skutky na báze prirodzeného poznávacieho procesu posilneného o rozmer nadprirodzeného Božieho zjavenia, ktoré pomáha človeku poznávať čo mu v jeho konaní pomáha dosiahnuť nie len časné šťastie, ale šťastie večné.
Na tomto mieste je vhodné upozorniť na jednu skutočnosť. Podľa uvedenej definície morálky od Tomáša Akvinského, ktorá je v našom prostredí dominantným a určujúcim postojom delenia etiky a morálky, by koncept inej ako nekresťanskej, alebo ako nenáboženskej morálky nebol možný. Vyššie spomenuté morálne zásady budovateľa komunizmu by sa nemohli hodnotiť ako morálka. Vždy by mohli byť „iba“ etickými zásadami. V marxistickej filozofii, ktorá bola apriori ateistická nie je možné chápať ľudské skutky zo strany nadprirodzených a Bohom stanovených noriem, alebo svetlom rozumu posilneného o rozmer Božieho zjavenia. Išlo by o hodnotenie ľudských skutkov na báze prirodzených zásad a pravidiel prirodzeného ľudského poznania. Išlo by o filozofickú disciplínu, ktorá zhodnocuje ľudské skutky len na báze prirodzených znakov ľudského poznania a na ňom postavenom rozmere etických noriem.

Žádné komentáře:

Okomentovat