Výchovná práca v ŠKD
ŠKD plní úlohu:
pedagogickú – pozitívne využívanie voľného času a rozvíjanie záujmov detí
sociálnu – zdravý telesný a duševný vývin, ochrana pred negatívnymi vonkajšími vplyvmi
obsah výchovy:
odpočinkové a rekreačné činnosti
príprava na vyučovanie do školy
záujmové činnosti
sebaobslužné a pracovné činnosti
odpočinok – v rannej družine alebo poobede (30 – 60 minút), úlohou vychovávateľky je vytvoriť kľudné prostredie, nekričať, netrestať, ale voliť formu voľného rozhovoru, počúvanie CD alebo čítanie rozprávky
rekreačné činnosti
– väčšinou charakter pohybových aktivít – zmena prostredia, vychádzka von, do prírody, hry, súťaže,
– realizuje sa medzi 13.00 – 15.00 hod.
– voliť vhodné hry – rozvíjať komunikáciu, sociálne vzťahy
– dbať na zdravie a bezpečnosť
– umožňujú lepšie spoznávať deti pri ich spontánnych prejavoch
záujmové činnosti – podporovať a usmerňovať záujmy detí, rešpektovať zásadu dobrovoľnosti, môžu mať formu pravidelných alebo príležitostných činností; rôzne záujmové krúžky
sebaobslužné a pracovné činnosti – hygienické, spoločenské, pracovné a kultúrne návyky (spôsob: vysvetlenie – demonštrácia – napodobenie žiakmi), dôležitý osobný príklad, dodržiavanie zásady názornosti, trvalosti – uvedomiť si rozdielnosť rodinného prostredia z ktorých deti prichádzajú. Pracovné činnosti – nástenky, oprava hračiek a ich údržba, starostlivosť o kvety, záhradu, žiacke služby, pomoc starší a TPD, ekologické aktivity (zber papiera)
príprava na vyučovanie – predovšetkým písomná časť prípravy, úlohou vychovávateľky je naučiť žiaka samostatným metóda a technikám učenia sa, viesť k správnemu rozdeľovaniu poradia vyučovacích predmetov. Pred prípravou je vhodná krátka didaktická hra, motivačný rozhovor a vyvetranie miestnosti, zabezpečenie vhodných podmienok. Realizuje sa od 14.30, resp. 15.00 hod.
Žádné komentáře:
Okomentovat