Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

FUNKCIE POROVNÁVACEJ PEDAGOGIKY

4. FUNKCIE POROVNÁVACEJ PEDAGOGIKY
Doteraz objasnené súvislosti naznačujú, aké funkcie plní porovnávacia pedagogika v súčasnosti v spoločnosti i v pedagogike (Rosenzweig 1989):
1. pragmatická - umožňuje získané zahraničné pedagogické skúsenosti využívať pre zdokonalenie vzdelávania a školstva v rôznych krajinách, dáva možnosť' poznania hypotetických riešení problémov školstva pri školských reformách
2. popisná a analytická - realizuje popis, analýzu, interpretáciu a vyhodnotenie pedagogických javov a procesov, zisťuje zhody a rozdiely, identitu, ekvivalentnosť' a anlogičnosť porovnávaných faktorov, aby nemohlo dôjsť k naivným zovšeobecneniam v teórii a mechanickému a neadekvátnemu prenosu v praxi
3. orientačná a prognostická- na základe širokého poznania pedagogických javov a tendencii, kam smerujú riešenia pedagogických problémov v celosvetovom meradle, stanovujú globálne tendencie vývoja školstva a vzdelávania vo svete, možné perspektívy a prognóz ich rozvoj a v budúcnosti
4. integrativna - vzhľadom na čoraz väčší globálny charakter predpokladá interdisciplinárny prístup v teórii a v praxi, neriadi sa jednostranným metodologickym prístupom. ale integruje pedagogické a ďalšie vedy a využíva ich rôzne metodologicke prístupy a možnosti
5. spoločensko - politická - na jednej strane identifikuje pedagogické koncepcie a charakter školskej politiky jednotlivých krajín na základe ich typických rysov, na druhej strane internacionalizuje pedagogické myslenie, usiluje o prekonanie zbytočných konfrontačných tendencii a rozšírenie medzinárodnej spolupráce a porozumenia.

Žádné komentáře:

Okomentovat