Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úlohy výchovy mimo vyučovania

Úlohy výchovy mimo vyučovania
 prispievať k spojeniu výchovy so životom (humanizmom, demokraciou)
 prehlbovať a rozvíjať vedomosti a zručnosti
 uspokojovať a rozvíjať záujmy žiakov
 umožňovať rekreačné a oddychové činnosti po vyučovaní
 zaistiť možnosť telesnej výchovy a športu aspoň 1 hodinu denne
 prispievať k vytváraniu kladných mravných vlastností osobnosti
 pomáhať žiakom, aby aktívne realizovali jednotlivé druhy umenia
 pomáhať v príprave na vyučovanie (samostatnosť v učení)
 vytvárať predpoklady pre správnu životosprávu

Výchovné úlohy sa projektujú do konkrétnych podmienok výchovného procesu. (napr. pribudnú ďalšie úlohy, ak vychovávateľ chce zlepšiť medziľudské vzťahy v domove mládeže)

Obsah výchovy mimo vyučovania
je tvorený týmito činnosťami:
 odpočinková a rekreačná
 záujmová
 príprava na vyučovanie
 pracovné činnosti

ODPOČINKOVÁ A REKREAČNÁ ČINNOSŤ
odpočinkové činnosti – majú slúžiť k zabezpečeniu potrebného kľudu po vyučovaní a obede – napr. odpočinok na posteli, počúvanie rozhlasu, čítanie časopisov, rozhovor, prechádzka
rekreačné činnosti – prispievajú k odstráneniu únavy z vyučovania a regenerujú telesnú a psychickú výkonnosť žiaka (oproti odpočinkovým sú viac organizované) – napr. pobyt v prírode, športové aktivity, hry, pohybové, tanečné, hudobné aktivity

Krivka výkonnosti – počas dňa, ale aj pracovného týždňa je výkonnosť dieťaťa v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu rôzna. Je potrebné na to dbať, pri zostavovaní plánu práce a rozvrhu hodín. Napr.
počas dňa – 1. hodina (menej náročný predmet), 2. hodina (najnáročnejší), posledná hodina (výchovy – Tv, Hv, Vv)
poobede – písanie úloh (15.00 – 17.00 – max. 18.00 hod.) – v ŠKD úlohy od 14.30
počas týždňa – najnižší výkon – v piatok, najväčší výkon – streda

Výkon človeka je ovplyvnený – zdravím, psychickou pohodou, prostredím a časom.

Žádné komentáře:

Okomentovat