5. štatistický prístup - predstavuje väčšinou štatistickú klasifikáciu, ktorú robia medzinárodné organizácie napr. IEA - organizácia pre evaluáciu vzdelávania (rozsiahle výskumy, testy v celosvetovom meradle). Prináša významné zistenia, napr. že žiaci zo selektívnych škôl nedosahujú celkovo lepšie výsledky ako žiaci jednotných škôl, že dĺžka školskej dochádzky nevedie nutne k lepším výsledkom a pod. OHCD sleduje asi 600 čiastkových štatistických parametrov, čo umožňuje porovnať nielen statické vlastnosti vzdelávacích systémov, ale aj procesuálne. Nevýhodou tohto prístupu je silne kvantitatívny charakter. pričom výsledky v škole môže ovplyvňovať' mnoho premenných, ktoré sa ani nedajú merať'.
6. ekonomicky prístup - snaží sa kvantifikovat' vzťah vzdelania a ekonomického rastu krajín, hodnotiť' ekonomické výnosy investícií do vzdelávania.
7. etnograficky prístup - je pomerne mladý a predstavuje popis vnímania a interpretácie výchovnej praxe zo strany rôznych etnických komunít (ako ju vnímajú ony samy). Tieto výskumy a interpretácie sa však ťažšie sa porovnávajú, lebo obsahujú rôzne špecifiká a často vyžadujú aj osobnú prítomnosť' a osobnú zainteresovanosť' výskumníka.
8. teória konvergencie - je najvýznamnejšia teória porovnávacej pedagogiky. Jej autori sú presvedčení, že socio-ekonomické, kultúrne a technické faktory akoby viedli k harmonizácii a unifikácii školstva v jednotlivých krajinách (zvlášť v industriálnych krajinách - výskyt podobných javov, približovanie v štruktúre aj v obsahu), čo umožňuje všeobecnejšie závery. Pritom netreba zabúdať, že v školstve jednotlivých krajín predsa len existuje veľké množstvo rôznorodých protikladov.
V uvedených prístupoch sa uplatňujú tieto metódy.
* historická - poznáva javy v historickom a vývojovom kontexte
* popisná, deskriptívna - dáva presný systematicky popis hlavných javov a kvalitatívnych znakov
* štatistické - prinášajú súbor kvantitatívnych údajov pre objektívnejšie hodnotenie javov
* sociologické metódy - štrukturálna analýza (z čoho sa systém skladá, ako sú usporiadane prvky a ich vzťahy) a funkcionálna analýza (ako systém funguje, aké ma vzťahy a funkcie k širšiemu celku)
* analyticko - syntetická - ide o analýzu vzťahovú, príčinnú, klasifikačnú, syntézu empirických údajov a teoretických úvah
* induktívne - deduktívna - predstavuje postup od jednotlivostiam k celku a naopak
* modelovania - zjednodušene imituje originál pre potreby jeho skúmania, pri zachovaní jeho podstatných znakov, alebo tvorí novy v hmotnej alebo myšlienkovej forme
* porovnávacia - pozri kapitolu 2.2. 1.
Žádné komentáře:
Okomentovat