7. POROVNÁVANIE, MEDZINÁRODNÁ KLASIFIKÁCIA STUPŇOV A INDIKÁTORY
VZDELÁVANIA
Porovnávacia metóda, porovnateľnosť
Pri porovnávaní pedagogických javov sa môžu uplatniť všetky spomínané prístupy a metódy. Najznámejšia a najčastejšie používaná je pochopiteľne porovnávacia metóda.
Porovnávanie v sebe zahrňuje: usporiadanie, prirovnanie, rozlišovanie predmetov alebo javov. Porovnanie sa robí na základe výberu javov, kritérií výskumníka, bez ktorého nemožno stanoviť' ani zhody. ani rozdiely. Porovnávanie vyžaduje nielen stanoviť zhody a rozdiely, ale aj vysvetliť' príčiny zhôd a rozdielov. To vyžaduje pochopiť' kontext, odlišnosti a špecifiká, pretože inak nemožno porovnávané rozdielne javy vôbec porovnávať'.
Pri porovnávaní nestačí porovnávať len kvantitatívne údaje bez toho, aby sme urobili kvalitatívny rozbor. Tak isto nemožno porovnávať javy len čisté synchrónne, teda v tom istom okamihu, ale je nutné prihliadať na dlhodobý vývoj a tendencie daného javu. Najväčšia obtiažnosť je v tom, že porovnávať možno len javy porovnateľné a preto je dôležité jasne chápať, čo je a čo nie je porovnateľné.
Porovnateľnosť' je zložitý pojem a nemožno ho zamieňať s rovnosťou, ekvivalenciou. alebo paralelizmom. (napr. porovnateľnosť univerzitných diplomov nemusí znamenať rovnakú cestu k nim, ani rovnakú dĺžku štúdia, alebo nie je možné porovnávať' počty žiakov v materskej škole, ak v niektorej krajine je materská škola len 2-rocna a pod.) Porovnateľnosť" znamená splnenie podmienky, že porovnávané jednotky, ktorých významy sú konštantné, sú skúmané pomocou spoločných premenných (Walterova), a to vhodným výberom kritéria. vhodným stanovením doby, momentu porovnávania, pri medzinárodných výskumoch ujasnením terminologických otázok a noriem.
Terminológia je veľmi zložitá, každá krajina ma iné názvy stupňov a škôl, tie iste názvy znamenajú iné stupne alebo rovnako znejúce pojmy majú iný význam (education - výchova, vzdelávanie, pedagogika), čo pri porovnávaní musí byť uvedené a rozlíšenie. Pre lepšie vyjasnenie terminologických otázok vytvárajú medzinárodné spoločnosti a organizácie predovšetkým dve dôležité skupiny jednotiek porovnávania tak, aby mali konštantné významy Týkajú sa 1. klasifikácie stupňov vzdelávania a 2. indikátorov vzdelávania, na základe ktorých sa jednotným postupom zisťujú charakteristiky a kvalita vzdelávacích systémov.
Žádné komentáře:
Okomentovat