2. Analytické spôsobilosti. Tieto spôsobilosti učiteľky sú potrebné na to, aby deskriptívnym údajom dala pedagogicky využiteľný význam. Samotné fakty, údaje, výsledky meraní aj testovania majú len deskriptívny význam, kým nedôjde k ich interpretovaniu. Získané údaje môžu mať pre učiteľku reflexívny význam, keď ich dá do vzájomného vzťahu k príčinám aj následkom a registruje ich zmenu v čase, resp. vývoji žiaka a jeho výkonov. Na tomto základe ich využíva tak v praktickom uplatňovaní pedagogických postupov a individualizovanom prístupe k žiakom, ako aj na rozvoj vlastného pedagogického uvažovania a rozhodovania.
3. Evalvačné spôsobilosti. Evalvačné spôsobilosti sa utvárajú, rozvíjajú a uplatňujú pri posudzovaní výsledkov a efektov dosiahnutých vo vyučovacom procese. Ide najmä o praktické vyhodnocovanie výsledkov meraní, skúšaní, testov a diagnostických zisťovaní. Nejde však len o hodnotenie ako priradenie určitého súdu a úsudku o dosiahnutých výkonoch žiakovi, ale o komplexné posúdenie rozvojovej úrovne z hľadiska cieľa, snáh a výkonov vo vzťahu ku skúsenosti, pričom sa výsledky evalvácie úzko spájajú s prognózou ďalšieho vývoja. Tieto závery sú potom východiskom pre ďalšiu stratégiu pedagogického pôsobenia.
Hoci existujú oprávnené výhrady k tomu, o čom všetkom má byť učiteľka v materskej škole informovaná, ako aj o tom, či má kompetencie na informácie porovnateľné napríklad s psychológom, je nesporné, že spôsobilosť diagnostikovať patrí do jej kompetencie. Zvlášť opodstatnené je to v súvislosti s požiadavkami na individuálny prístup a individualizáciu vedenia každého dieťaťa v kontexte s jeho optimálnym rozvojom
? Otázky a úlohy
1. Od kedy sa využíva pedagogická diagnostika v praxi materských škôl?
2. Aké diagnostické techniky, testy, hárky používate.
3. Doneste na cvičenie vaše používané hárky
4. Diskutujte o jednotlivých typoch, hľadajte ich výhody a nevýhody.
5. Ktoré obmedzenia diagnostikovania detí predškolského veku vnímate vo svojom okolí. Aký je váš osobný názor na túto problematiku.
Tvorte námety a témy na kresbu dieťaťa, z ktorej sa môžete dozvedieť čo najviac o jeho vývine a prostredí.
Doplňte literatúru k téme podľa vašich možností.
Žádné komentáře:
Okomentovat