jako dramatik úspěšnější než Neruda
psal hry většinou veršované tragédie s historickými náměty
Král Vukašín, Záviš z Falkenštejna Král Rudolf(cenzurou nebyl povolen k uvádění na scéně) Král Jiří z Poděbrad(nedokončil) Carevič Alexej, Sergius Catilina, Amnon a Tamar
historické postavy a události záměrně aktualizoval > měly promlouvat k jeho současníkům
jeho nedostižné vzory Schiller a Shakespeare
jeho hry trpěly konstruovanými ději a málo živými hrdiny
spolu s Nerudou autor Divadelních otáček
Dramatická tvorba lumírovců
Jaroslav Vrchlický (1853-1912)
- od roku 1882 tvořil také pro divadlo, al ve svých tragédiích a komediích dosahoval jen průměrného úspěchu
melodramatická tragédie, trilogie Hippodamie (Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův, Smrt Hippodamie), čerpá z řecké mytologie. Je známo dodnes, nehraje se v divadle, ale Zdeněk Fibich z nich udělal libreta pro svá oratoria
tragédie Drahomíra (kněžna, matka sv. Václava, nechala zabít sv. Ludmilu), volné pokračování Bratři (o Boleslavovi a sv. Václavovi, končí vraždou Václava)
komedií je méně, většinou na historické téma
Knížata (o bojích mezi Přemyslovci a Vršovci), Rabínská moudrost ( z Rudolfínské doby)
s oblibou sahá k antickému mýtu- Pomsta Catullova (odehrává se v Římě, hrdina je římský milostný básník), Midasovy uši, Smrt Odyssea, V duchu Dionysově
vliv Shakespeara- Soud lásky (z renesanční doby, hrdina italský básník Francesco Petrarca) - veselohra Noc na Karlštejně – zápletky vyplývají ze zákazu přístupu žen na hrad (Eliška Pomořanská, králova manželka poruší jeho zákaz, ten je pak zrušen), láska a ženská lstivost vítězí nad rozumem. Na námět této hry vznikl muzikál
Žádné komentáře:
Okomentovat