Realistická a naturalistická tvorba 19.stol.
Filosofické předpoklady realismu
od 2.pol.19.stol. – v Evropě rozmach přírodních a technických věd ( Darwinova teorie, Pasterovy lékařské objevy, rozvoj železnic, vzestup průmyslové výroby..)
důvěra v rozum a smyslové poznání, ve splehlivost exaktních věd a přírodovědných experimentů
také rozvoj společenských věd (August Comte – sociologie)
Charakteristika kritického realismu
v Evropě už na konci 18. stol. v době romantismu jako jeho popření nebo doprovodná součást např. dílo Stendhala nebo Puškina i výrazně realistické prvky)
pravdivý obraz skutečnosti (bez idealizace), přesné a všeobecné studium spol. života ve všech jeho projevech; kritika nedostatků ve společnosti, blízko k dokumentu
typizace (na jednotlivém je zobrazeno obecné); někdy je ústřední hrdina nahrazen kolektivem
objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem)
román je analýzou skutečnosti; oslabuje se sevřený děj, stává e zrcadlem společnosti, kronikou jejích mravů
realisté si kladli za cíl upozorňovat na spol. křivdy, volat po jejich nápravě, odhalovat zlo
nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy apod.
Porovnání realismu a romantismu
romantismus-
hrdina většinou splývá s autorem a je jeho sebevyjádřením
je si vědom svého výjimečného poslání, ale nemůže uskutečnit své záměry a tak
se dostává do sporu s dobou
cítí se osamělý, nepochopený
necítí potřebu družnosti, příliš vyhraněný individualista
hledá únik v protispolečenském gestu, nebo v násilném činu, stává se
revolucionářem
touží po lásce, ale ví, že skutečnou lásku nenajde
miluje vysněný ideál, nikoli skutečnou ženu
často tragická láska, hrdina nemůže přežít obrovský rozpor mezi představou a
skutečností
láska je pro romant. hrdinu vším, vzdává se jí zcela bez výhrad
opovrhuje spol. konvencemi, často rozbíjí manželské svazky
romantická hrdinka - spoutána konvencemi, proto odmítá vášnivou lásku
v díle se rozvíjí mystika, tajemno, fantazie
hrdinové vynikají silou citu a vášně, ale trpí oslabenou vůlí, znuděni životem,
jenž se jim stává přítěží
- subjektivismus – autor splývá s postavou
utíkají k přírodě, aby zapomněli na nepřátelský svět
Žádné komentáře:
Okomentovat