Velká didaktika (Didactica magna) – doporučuje čtyři stupně výchovy: do šesti let v rodině (mateřská škola), do 12ti národní škola (obecní, v každé vesnici), do 18ti gymnázium (lat., v každém větším městě) a nakonec univerzita (alespoň v každém státě)
mateřský jazyk; metoda – od jednoduchého k složitějšímu
učení názorné (uvádět příklady), snadné a zajímavé, pro všechny bez rozdílu a zdarma
důraz na praktičnost, rozvoj tělesných schopností a řemeslnických dovedností
Informatorium školy mateřské – pro matky a chůvy, upozornil na význam výchovy dítěte již v tomto věku
Brána jazyků otevřena (Dveře jazyků otevřené) – asi 7300 latinských slov sestavených do tisíce vět, rozděleno na tématické okruhy, účinnější výuka lat. Jazyka
Svět v obrazech (Orbis sensualium Pictus) – učebnice cizích jazyků, původně pouze pro výuku lat., ale pak vzor i pro ostatní jazyky, ilustrovaná
Škola hrou (Schola ludus) – soubor her, rozvíjí smyslové schopnosti, musí být názorné, snadné, zajímavé, přístupné všem
Nejnovější metoda jazyků (Linguarum methodus novissima) – metodické úvahy i praktické návody.
Spisy útěšné a náboženské:
Labyrint světa a ráj srdce – dvě části. První část – poutník (sám Komenský) prochází městem, jde si vyhlédnout zaměstnání. Na cestě jej provází Všezvěd Všudybud (zosobněná lidská zvídavost), který mu radí tak, alby byl spokojen se vším, co spatří. Nemá nic kritizovat, aby se uchránil nepříjemností. Později se přidává i druhý průvodce – Mámení (alegorie zvyku přijímat bez uvažování cizí názory). Tito průvodci nasazují poutníkovi brýle mámení, které zkreslují pohled na svět. On se ale nedá zmást a upraví si je tak, aby mu nepřekážely ve správném pozorování. Město, do něhož vstupují je opravdovým bludištěm, hemží se lidmi, každý spěchá za svým zaměstnáním a téměř každé zaměstnání je jen podvod a klam. Lidé nosí na sobě masky, mění si je, dělají zbytečné věci, touží po snadném zisku, spol. postavení a bezstarostném životě. Poutník pozoruje život řemeslníků, učenců, lékařů, soudců, vojáků,… Není uspokojen ani hradem královské Moudrosti, protože i zde je marnost. Druhá část – V zoufalství nad ubohým stavem lid. spol. chce prchnou ze světa,. Na výzvu Boží se pak uzavírá v ráji svého srdce, tj. v samotě a náboženském rozjímání
Hlubina bezpečnosti (Centrum securitatis)– středem bezpečnosti je Bůh. Filosofie.-náboženské pojednání, navazuje na Labyrint světa a ráj srdce
Kšaft umírající matky jednoty bratrské (závěť) – utěšuje a posiluje svou církev odsouzenou k zániku. Vyslovil zde svou víru v lepší budoucnost národa českého. Na tebe, národe Český a Moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, tebe pokladl svých, kteréž mi byl svěřil Pán, nápadníkem činím…Věřímť i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, hříchy našimi na hlavy naše uvedeného, vláda věcí tvých k tobě zase vrátí, ó lide český!
Listové do nebe – pět fiktivních dopisů – první píší chudí Kristovi, druhý a třetí list jsou jeho odpovědí (utěšuje je a napomíná bohaté), ve čtvrtém a pátém se bohatí brání a Kristus je nabádá, aby žili dle Božích zákonů
Kancionál – sbírka duchovní lyriky.
Žádné komentáře:
Okomentovat