období válek (třicetiletá válka 1618 – 1648) a nejistot, nerovnoměrnost a protikladnost vývoje v Evropě
pocit marnosti,, pomíjivosti pozemského světa
růst autority kat. církve a absolutistické moci panovníka.
barokní umění – rodí se z pocitu člověka nedůvěřujícího rozumu a spoléhajícího spíš na vlastní srdce
Člověk se odvrací od přírody a vnějšího světa, svůj pohled zaměřuje k Bohu a vlastnímu nitru – používány kontrasty (dramatičnost, např. krutý ďábel X milostivý Bůh), monumentalita – snaha ohromit člověka, důraz na citlivost, vnitřní napětí, nadsázka. Zásada kontrastu => dramatičnost (krutý ďábel X milosrdný Bůh; zlo X dobro; chudoba čl. X nádhera chrámů; hrůzy válek X nadpozemský ráj)
výtvarné umění:
architektura – kostely, chrámy, měšťanské domy (štíty); křivky, vlnění, oblouky, kopule (místo pravoúhlých tvarů); mohutnost, velkolepost staveb, vynikající akustika; vnitřní výzdoba – obrazy ve zlacených rámech, mramor, přemíra ozdob, sochy; morové sloupy na náměstích
sochařství – sochy v dramatickém pohybu, vnitřní napětí, křečovitost (Lorenco Bernini), patetická gesta
malířství – šerosvit (kontrast světla a stínu); vlámský malíř Rubens, Holanďan Rembrant
hudba – opera, fuga, varhaní hra; J. S. Bach, C. M. Verdi, A. Vivaldi, G. H. Händel,– předchůdci Mozarta; chrámové skladby – F. X. Brixi.
Žádné komentáře:
Okomentovat